Tekoälyavusteisen ohjelman käyttö ohjelmoinnissa
Ylirautalahti, Lassi (2023)
Ylirautalahti, Lassi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614806
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli hahmottaa, millainen työkalu Codex Sandbox on ohjelmoinnissa. Työssä perehdyttiin myös siihen keskeisesti liittyviin käsitteisiin, kuten tekoäly ja sen osa-alueet, OpenAI, Codex ja GitHub Copilot.
Koneoppiminen on tekoälyn osa-alue, jonka avulla tietokoneet oppivat ja tekevät ennusteita datasta. Kielimallit, kuten OpenAI:n GPT-3, ovat tekoälyjärjestelmiä, jotka käsittelevät ja tuottavat ihmiskielen kaltaista tekstiä oppimalla malleista ja asiayhteyksistä. OpenAI:n Codex on kehittynyt kielimalli, joka käyttää koneoppimistekniikoita, kuten syviä neuroverkkoja, ymmärtääkseen ja luodakseen koodia eri ohjelmointikielillä.
Työssä toteutettiin pienimuotoinen tapaustutkimus, jolla testattiin Codex Sandboxin mahdollisuuksia auttaa ohjelmoinnissa. Sekä opinnäytetyö että tapaustutkimus toteutettiin itsenäisesti. Tapaustutkimuksessa luotiin mobiilialustalle pelillistetty askelmittari, joka toimii hyödyntäen puhelimen kiihtyvyysanturia, jolla saatiin laskettua käyttäjän askeleet. Käyttäjällä on valittavissa taitoja, joita voidaan kehittää kävelemällä.
Codexin Sandboxin käyttö kuitenkin osoittautui rajoitetuksi, eikä sillä toteutettu koodi vastannut oletuksia. Codex Sandbox sai toteutettua yksittäisiä toiminnallisuuksia, jotka toimivat itsekseen, mutta yhdistetty kokonaisuus ei ollut mahdollinen Codex Sandboxin kanssa. Codex Sandboxin käyttäjäkokemus kuitenkin osoittautui opettavaiseksi, ja sen käyttö herätti mielenkiinnon muita tekoälyavusteisia ratkaisuja kohtaan.
Koneoppiminen on tekoälyn osa-alue, jonka avulla tietokoneet oppivat ja tekevät ennusteita datasta. Kielimallit, kuten OpenAI:n GPT-3, ovat tekoälyjärjestelmiä, jotka käsittelevät ja tuottavat ihmiskielen kaltaista tekstiä oppimalla malleista ja asiayhteyksistä. OpenAI:n Codex on kehittynyt kielimalli, joka käyttää koneoppimistekniikoita, kuten syviä neuroverkkoja, ymmärtääkseen ja luodakseen koodia eri ohjelmointikielillä.
Työssä toteutettiin pienimuotoinen tapaustutkimus, jolla testattiin Codex Sandboxin mahdollisuuksia auttaa ohjelmoinnissa. Sekä opinnäytetyö että tapaustutkimus toteutettiin itsenäisesti. Tapaustutkimuksessa luotiin mobiilialustalle pelillistetty askelmittari, joka toimii hyödyntäen puhelimen kiihtyvyysanturia, jolla saatiin laskettua käyttäjän askeleet. Käyttäjällä on valittavissa taitoja, joita voidaan kehittää kävelemällä.
Codexin Sandboxin käyttö kuitenkin osoittautui rajoitetuksi, eikä sillä toteutettu koodi vastannut oletuksia. Codex Sandbox sai toteutettua yksittäisiä toiminnallisuuksia, jotka toimivat itsekseen, mutta yhdistetty kokonaisuus ei ollut mahdollinen Codex Sandboxin kanssa. Codex Sandboxin käyttäjäkokemus kuitenkin osoittautui opettavaiseksi, ja sen käyttö herätti mielenkiinnon muita tekoälyavusteisia ratkaisuja kohtaan.