Empowering Young Children to be Responsible Digital Citizens: exploring online safety through narrative play
Keshteh, Sunita; Yeong, Moh Yeen (2023)
Keshteh, Sunita
Yeong, Moh Yeen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614822
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman uusimmassa versiossa painotetaan monilukutaidon ja digitaalisen osaamisen vahvistamista. Pohdimme yhdessä mahdollisia kehityskohteita yhteistyökumppanimme kanssa ja sovimme, että opinnäytetyömme käsittelisi verkkoturvallisuutta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ytimekäs opas, joka sisältää käytännönläheisiä toimintamalleja yhteistyökumppanimme tueksi tämän ongelman ratkaisemiseksi. Lisäksi osallistumalla toimintaan, lapsista tuli oppaan yhteissuunnittelijoita.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yksityisessä englantikielisessä päiväkodissa keväällä 2023, 6 vuotiaiden lasten ryhmässä. Työmenetelmänä käytettiin narratiivista leikkiä, joka on luonteeltaan kannustavaa ja osallistavaa toimintaa. Fiktiivinen tarina muodosti toimintojen toteutuksen. Toiminnot suunniteltiin interaktiivisiksi, leikinnällisiksi ja kiehtoviksi. Tällä tavoin pyrittiin antamaan kaikille osallistujille yhtäläinen mahdollisuus arvokkaaseen osallistumiseen, minkä näemme tukevan väistämättä heidän voimaantumistaan.
Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta ja lapsilta saadun palautteen pohjalta. Lisäksi omat havaintomme lasten osallisuudesta antoivat aineistoa analysoitavaksi. Tulokset osoittavat narratiivisen leikin positiiviset vaikutukset. Positiiviset vaikutukset näkyivät tuloksissa esimerkiksi lasten ymmärryksen kasvuna verkkoturvallisuudesta. Tämä puolestaan osoittaa tutkimuksen tavoitteiden saavuttamisen. Lisäksi saimme myös tuoretta tietoa, jonka avulla pystyimme parantamaan oppaan sisältöä.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että tämän opinnäytetyön opas on hyödyllinen työkalu ja se sisältää innovatiivisia lähestymistapoja lasten ohjaamiseen verkkoturvallisuuden saralla. Lisäksi näkemyksemme mukaan opas voi lisätä lasten digitaalista osaamista. Lasten kokemusten rikastamiseksi ja osallisuuden vahvistamiseksi toiminta voisi mielestämme tapahtua lasten äidinkielellä. Tämä voisi puolestaan parantaa oppimistuloksia. Suosittelemme tätä jatkokehittämisideana.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yksityisessä englantikielisessä päiväkodissa keväällä 2023, 6 vuotiaiden lasten ryhmässä. Työmenetelmänä käytettiin narratiivista leikkiä, joka on luonteeltaan kannustavaa ja osallistavaa toimintaa. Fiktiivinen tarina muodosti toimintojen toteutuksen. Toiminnot suunniteltiin interaktiivisiksi, leikinnällisiksi ja kiehtoviksi. Tällä tavoin pyrittiin antamaan kaikille osallistujille yhtäläinen mahdollisuus arvokkaaseen osallistumiseen, minkä näemme tukevan väistämättä heidän voimaantumistaan.
Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta ja lapsilta saadun palautteen pohjalta. Lisäksi omat havaintomme lasten osallisuudesta antoivat aineistoa analysoitavaksi. Tulokset osoittavat narratiivisen leikin positiiviset vaikutukset. Positiiviset vaikutukset näkyivät tuloksissa esimerkiksi lasten ymmärryksen kasvuna verkkoturvallisuudesta. Tämä puolestaan osoittaa tutkimuksen tavoitteiden saavuttamisen. Lisäksi saimme myös tuoretta tietoa, jonka avulla pystyimme parantamaan oppaan sisältöä.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että tämän opinnäytetyön opas on hyödyllinen työkalu ja se sisältää innovatiivisia lähestymistapoja lasten ohjaamiseen verkkoturvallisuuden saralla. Lisäksi näkemyksemme mukaan opas voi lisätä lasten digitaalista osaamista. Lasten kokemusten rikastamiseksi ja osallisuuden vahvistamiseksi toiminta voisi mielestämme tapahtua lasten äidinkielellä. Tämä voisi puolestaan parantaa oppimistuloksia. Suosittelemme tätä jatkokehittämisideana.