Skanska Rentalin visuaalisen ohjeen päivitys
Kallio, Susanna (2023)
Kallio, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda Skanska Rentalille uusi visuaalinen ohjeistus, joka sisältää brändikuvat ja pääviestit tärkeimpien sovellutuksien kanssa sekä jalkauttaa ohjeistus onnistuneesti organisaatioon.
Yrityksessä otettiin vuoden 2023 alusta käyttöön uusi markkinointinimi, minkä takia visuaalinen ohjeistus tuli päivittää. Työssä perehdytään visuaalisen brändi-identiteetin muodostumiseen ja visuaalisten elementtien ohjeistuksen mukaiseen käyttöön.
Kehityshanke alkoi keväällä 2022, kun yrityksen johtoryhmä päätti uuden markkinointinimen käyttöönotosta. Uusi markkinointinimi vaatii suuremman identiteetin läpikatsauksen ja päivityksen. Sama markkinointinimi on käytössä myös Ruotsissa Skanskan kalustopalveluissa, joten työ pohjautuu osittain Ruotsista tulleisiin visuaalisiin ohjeistuksiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta, jonka tarkoituksena oli saada yrityksen avaintekijät miettimään, miltä uusi Rental -brändi tuntuu, kuulostaa ja näyttää. Menetelmä sopi luovaan työhön erinomaisesti ja avainhenkilöiden mukana olo kehittämistyössä edesauttoi kehittämistyön lopullista onnistumista.
Kehityshankkeelle asetetut mittarit ovat todennettavissa työn lopussa, ja työn onnistuminen on todennettavissa tehdyillä henkilöhaastatteluilla ja onnistuneella pilotoinnilla. Työn lopussa on esitelty visuaaliset elementit, jotka liittyvät työn kannalta olennaisiin viestinnällisiin keinoihin. Elementtejä on verrattu vanhaan ilmeeseen, joka yrityksessä oli aiemmin käytössä.
Työn lopputuloksena syntyi Rental -brändille päivitetty visuaalinen ohjeistus, joka on pilotoinnin kautta viety onnistuneesti osaksi organisaation toimintaa.
Yrityksessä otettiin vuoden 2023 alusta käyttöön uusi markkinointinimi, minkä takia visuaalinen ohjeistus tuli päivittää. Työssä perehdytään visuaalisen brändi-identiteetin muodostumiseen ja visuaalisten elementtien ohjeistuksen mukaiseen käyttöön.
Kehityshanke alkoi keväällä 2022, kun yrityksen johtoryhmä päätti uuden markkinointinimen käyttöönotosta. Uusi markkinointinimi vaatii suuremman identiteetin läpikatsauksen ja päivityksen. Sama markkinointinimi on käytössä myös Ruotsissa Skanskan kalustopalveluissa, joten työ pohjautuu osittain Ruotsista tulleisiin visuaalisiin ohjeistuksiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta, jonka tarkoituksena oli saada yrityksen avaintekijät miettimään, miltä uusi Rental -brändi tuntuu, kuulostaa ja näyttää. Menetelmä sopi luovaan työhön erinomaisesti ja avainhenkilöiden mukana olo kehittämistyössä edesauttoi kehittämistyön lopullista onnistumista.
Kehityshankkeelle asetetut mittarit ovat todennettavissa työn lopussa, ja työn onnistuminen on todennettavissa tehdyillä henkilöhaastatteluilla ja onnistuneella pilotoinnilla. Työn lopussa on esitelty visuaaliset elementit, jotka liittyvät työn kannalta olennaisiin viestinnällisiin keinoihin. Elementtejä on verrattu vanhaan ilmeeseen, joka yrityksessä oli aiemmin käytössä.
Työn lopputuloksena syntyi Rental -brändille päivitetty visuaalinen ohjeistus, joka on pilotoinnin kautta viety onnistuneesti osaksi organisaation toimintaa.