Osastonsihteereiden työelämätaitojen kartoitus ja kehittäminen etäjohtajuuden näkökulmasta
Salenius, Elina (2023)
Salenius, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815097
Tiivistelmä
Työelämätaidot ovat tärkeitä nykyajan muuttuvassa työympäristössä, jossa tarvitaan jatkuvaa oppimista ja tiimityötaitoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa erään terveydenhuoltoalan organisaation osastonsihteereiden työelämätaitoja eli työelämään liittyviä kompetensseja etäjohtajuuden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa työelämätaitojen kehittämiskohteita. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä oli selvittää millaisina esihenkilöt kuvaavat työntekijöiden nykyisiä työelämätaitoja ja millaisia työntekijöiden työelämätaitoja esihenkilöt pitävät keskeisinä kehityskohteina.
Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista survey-kyselylomakemenetelmää. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kymmenen tulevaisuuden työelämässä tarvittavaa tietoa, taitoja ja asennetta. Verkkokyselylomake lähetettiin kohdeorganisaation 43 palveluesihenkilölle ja palvelusuunnittelijalle. Vastausprosentiksi muodostui 40 % (n=17). Kvantitatiiviset tutkimusvastaukset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman havaintomatriisin ja ristiintaulukoinnin avulla, kvalitatiiviset tutkimusvastaukset laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden näkemyksen mukaan osastonsihteerit osallistuvat säännöllisesti tiimipalavereihin (88 %), hallitsevat käytössä olevat ohjelmistot (82 %), ymmärtävät oman työnsä tarkoituksen (76 %) sekä toimivat työssään vastuullisesti (76 %). Keskeisimpinä alaistensa työelämätaitojen kehittämiskohteina esihenkilöt pitivät etenkin metakognitiivisia taitoja, vuorovaikutustaitoja, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja sekä halua kehittyä työssään.
Kehittämishankeen tavoitteena oli kehittää osastonsihteereiden työelämätaitoja lomaketutkimuksessa ilmenneiden keskeisten kehityskohteiden pohjalta. Kehittämistyönä laadittiin kahteen organisaation yksikköön työelämätaitojen kehittämissuunnitelma PDCA-kehittämisprosessin mukaisesti. Tutkimuksen keskeisimpien kehityskohteiden perusteella laadittiin myös työelämätaitojen vuosikello, jonka mukaan työelämätaitojen kehittäminen ja ylläpito jatkuu edelleen esihenkilöiden toimesta.
Selvityksessä käytettiin kvantitatiivista survey-kyselylomakemenetelmää. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kymmenen tulevaisuuden työelämässä tarvittavaa tietoa, taitoja ja asennetta. Verkkokyselylomake lähetettiin kohdeorganisaation 43 palveluesihenkilölle ja palvelusuunnittelijalle. Vastausprosentiksi muodostui 40 % (n=17). Kvantitatiiviset tutkimusvastaukset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman havaintomatriisin ja ristiintaulukoinnin avulla, kvalitatiiviset tutkimusvastaukset laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden näkemyksen mukaan osastonsihteerit osallistuvat säännöllisesti tiimipalavereihin (88 %), hallitsevat käytössä olevat ohjelmistot (82 %), ymmärtävät oman työnsä tarkoituksen (76 %) sekä toimivat työssään vastuullisesti (76 %). Keskeisimpinä alaistensa työelämätaitojen kehittämiskohteina esihenkilöt pitivät etenkin metakognitiivisia taitoja, vuorovaikutustaitoja, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja sekä halua kehittyä työssään.
Kehittämishankeen tavoitteena oli kehittää osastonsihteereiden työelämätaitoja lomaketutkimuksessa ilmenneiden keskeisten kehityskohteiden pohjalta. Kehittämistyönä laadittiin kahteen organisaation yksikköön työelämätaitojen kehittämissuunnitelma PDCA-kehittämisprosessin mukaisesti. Tutkimuksen keskeisimpien kehityskohteiden perusteella laadittiin myös työelämätaitojen vuosikello, jonka mukaan työelämätaitojen kehittäminen ja ylläpito jatkuu edelleen esihenkilöiden toimesta.