Keskustelua karakteritanssista: näkökulmia suomalaiseen ja venäläiseen balettikulttuuriin
Nenonen, Eliisa (2023)
Nenonen, Eliisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskiössä on karakteritanssi ja sen asema suomalaisessa ja venäläisessä balettikult-tuurissa. Työn tarkoituksena oli saada selville näkemyksiä karakteritanssin asemasta, merkityksestä, maineesta ja suosiosta nykyaikana, millainen asema sillä on balettikulttuurissa sekä siitä, millaista karakteritanssi on nykyään Suomessa ja Venäjällä. Opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena oli herättää keskustelua sekä esitellä uusia näkökulmia karakteritanssista.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin tekemällä seitsemän asiantuntijahaastattelua, joita ana-lysoitiin fenomenografisella analyysimenetelmällä. Tutkielmassa perehdyttiin karakteritanssin syntyyn ja kehitykseen 1800-luvulta eteenpäin nykyaikaan saakka. Tätä tanssilajia tarkasteltiin niin itsenäisenä tanssimuotona kuin myös osana klassista balettia sekä eri näkökulmista, kuten esimerkiksi orientalismin ja eksotismin näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä avasi myös omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan tanssilajiin liittyen. Ennen analysointivaihetta venäjänkieliset haastattelut käännettiin suomen kielelle ja kaikki haastattelut litterointiin ja anonymisoitiin. Puolistrukturoidut tutkimushaastattelut toimivat aineistonkeruumenetelminä kirjallisen lähdeaineiston lisäksi. Tutkimuskysymyksiä olivat:
1. Mikä yhdistää ja erottaa suomalaisen ja venäläisen karakteritanssin toisistaan?
2. Millainen asema niillä on balettikulttuurissa?
3. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet suomalaisen ja venäläisen karakteritanssin muovautumiseen?
Tutkielman myötä saatiin selville tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet karakteritanssin nykyiseen tilaan. Niitä ovat tietyt aikakaudet aatteineen ja trendeineen, kulttuurikohtaiset erot ja yhtäläisyydet, taloudelliset tekijät sekä muutokset ajankuvassa ja maailmankatsomuksessa yleisellä tasolla. Keskustelua herättivät erityisesti yhteiskunnallista ulottuvuutta sisältävät käsitteet, kuten eksotismi, orientalismi, kulttuurin omiminen ja kulttuurisensitiivisyys. Haastateltavien käsityksissä ja mielipiteissä ilmeni niin yhtäläisyyksiä kuin erojakin. Tutkielman aihe on melko harvinainen, joten jatkotutkimukselle ilmeni kysyntää ja karakteritanssin tunnettavuudelle ja levittämiselle osoitettiin kiinnostusta sekä kannustusta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin tekemällä seitsemän asiantuntijahaastattelua, joita ana-lysoitiin fenomenografisella analyysimenetelmällä. Tutkielmassa perehdyttiin karakteritanssin syntyyn ja kehitykseen 1800-luvulta eteenpäin nykyaikaan saakka. Tätä tanssilajia tarkasteltiin niin itsenäisenä tanssimuotona kuin myös osana klassista balettia sekä eri näkökulmista, kuten esimerkiksi orientalismin ja eksotismin näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä avasi myös omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan tanssilajiin liittyen. Ennen analysointivaihetta venäjänkieliset haastattelut käännettiin suomen kielelle ja kaikki haastattelut litterointiin ja anonymisoitiin. Puolistrukturoidut tutkimushaastattelut toimivat aineistonkeruumenetelminä kirjallisen lähdeaineiston lisäksi. Tutkimuskysymyksiä olivat:
1. Mikä yhdistää ja erottaa suomalaisen ja venäläisen karakteritanssin toisistaan?
2. Millainen asema niillä on balettikulttuurissa?
3. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet suomalaisen ja venäläisen karakteritanssin muovautumiseen?
Tutkielman myötä saatiin selville tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet karakteritanssin nykyiseen tilaan. Niitä ovat tietyt aikakaudet aatteineen ja trendeineen, kulttuurikohtaiset erot ja yhtäläisyydet, taloudelliset tekijät sekä muutokset ajankuvassa ja maailmankatsomuksessa yleisellä tasolla. Keskustelua herättivät erityisesti yhteiskunnallista ulottuvuutta sisältävät käsitteet, kuten eksotismi, orientalismi, kulttuurin omiminen ja kulttuurisensitiivisyys. Haastateltavien käsityksissä ja mielipiteissä ilmeni niin yhtäläisyyksiä kuin erojakin. Tutkielman aihe on melko harvinainen, joten jatkotutkimukselle ilmeni kysyntää ja karakteritanssin tunnettavuudelle ja levittämiselle osoitettiin kiinnostusta sekä kannustusta.