Sairaanhoitajan ja sosiaalityön ammattilaisen välinen yhteistyö ja sen kehittäminen mielenterveys- ja päihdetyössä sosiaalityön ammattilaisen näkemyksen mukaan
Leppäkangas, Miia (2023)
Leppäkangas, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714935
Tiivistelmä
Yhteistyön kehittäminen eri ammattiryhmien välillä on ajankohtaista hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Rajalliset resurssit ja lisääntyneet asiakasmäärät pakottavat hyvinvointialueet kehittämään yhteistoimintaa, vähentämään päällekkäistä työtä ja muuttamaan toimintaa monialaiseksi joustavaksi tiimityöksi. Asiakkaiden palveluiden kehittämisen tarve on ilmeistä ja resurssien rajallisuuden vuoksi ammattilaisen osaamisen kohdentuminen oikeisiin asiakkaisiin oikea-aikaisesti on ensiarvoisen tärkeää. Asiakkaan palveluprosessin ja palveluiden välisen yhteistyön sujuvoittaminen on täten ajankohtaista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja kehittää sairaanhoitajan ja sosiaalityön ammattilaisen välistä yhteistyötä mielenterveys- ja päihdetyössä sosiaalityön ammattilaisen näkemyksen mukaan. Tutkimusosiossa tavoitteena oli tuottaa tietoa yhteistyöstä ja sen kehittämishaasteista. Kehittämisosion tarkoituksena oli kehittää yhteistyön toimintamalli ammattilaisten väliselle yhteistyölle. Tavoitteena oli sujuvoittaa ja tiivistää yhteistyötä kahden ammattiryhmän välillä.
Tutkimuksen viitekehys rakentui mielenterveyspalveluiden uudistuksesta, asiantuntijoiden rooleista, yhteistyöstä ja asiakkuudesta mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Aineisto kerättiin teemoitetulla yksilöhaastattelulla ja menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että moniammatillisessa tiimissä yhteistyö oli tiivistä ja jouhevaa eri ammattilaisten välillä. Yhteistyötä eri palveluiden ammattilaisten välillä kuvattiin olevan vähän. Yhteistyöstä koettiin olevan hyötyä sekä asiakkaalle, että ammattilaiselle. Palveluiden kehittämistarvetta nähtiin olevan palveluiden rakenteissa, rakentumisessa hyvinvointialueella, johtamisessa ja omassa työssä.
Tulosten pohjalta suunniteltiin virtuaalinen kehittämistyöpaja, jossa työstettiin suunnitelmaa toimintamalliin. Kehittämistyöpajan tuotoksista laadittiin yhteistyön toimintamalli. Johtopäätöksenä voidaan todeta moniammatillisen tiimin toiminnan edistävän yhteistyötä, tukevan työntekijän osaamista, nostavan palvelun laatua ja vaikuttavuutta. Verkostoitumalla asiakkaan saamasta palvelusta muodostuu kokonaisvaltaisempaa ja selkeämpää. Saumattoman yhteistyön tekemiseen aiheuttaa haasteita eriytyneet palvelujärjestelmät sekä yhteistyön organisoimattomuus. Yhteistyötä tulee vahvistaa yhteisesti sovituilla yhteistyön väylillä ja toimintamalleilla. Palveluiden kehittämisessä tulee huomioida yhdenmukaiset kokonaisuudet. Yhteistyöstä saatava hyöty mahdollistaa yhteisen vision vahvistumisen, jatkuvan oppimisen ja ammatillisuuden kehittymisen. Yhteistyötä tiivistämällä on mahdollisuus perinteiset rajat ylittävään yhteistyöhön, hyvien käytänteiden ja toimintatapojen jakamiseen ja jalkauttamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja kehittää sairaanhoitajan ja sosiaalityön ammattilaisen välistä yhteistyötä mielenterveys- ja päihdetyössä sosiaalityön ammattilaisen näkemyksen mukaan. Tutkimusosiossa tavoitteena oli tuottaa tietoa yhteistyöstä ja sen kehittämishaasteista. Kehittämisosion tarkoituksena oli kehittää yhteistyön toimintamalli ammattilaisten väliselle yhteistyölle. Tavoitteena oli sujuvoittaa ja tiivistää yhteistyötä kahden ammattiryhmän välillä.
Tutkimuksen viitekehys rakentui mielenterveyspalveluiden uudistuksesta, asiantuntijoiden rooleista, yhteistyöstä ja asiakkuudesta mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Aineisto kerättiin teemoitetulla yksilöhaastattelulla ja menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että moniammatillisessa tiimissä yhteistyö oli tiivistä ja jouhevaa eri ammattilaisten välillä. Yhteistyötä eri palveluiden ammattilaisten välillä kuvattiin olevan vähän. Yhteistyöstä koettiin olevan hyötyä sekä asiakkaalle, että ammattilaiselle. Palveluiden kehittämistarvetta nähtiin olevan palveluiden rakenteissa, rakentumisessa hyvinvointialueella, johtamisessa ja omassa työssä.
Tulosten pohjalta suunniteltiin virtuaalinen kehittämistyöpaja, jossa työstettiin suunnitelmaa toimintamalliin. Kehittämistyöpajan tuotoksista laadittiin yhteistyön toimintamalli. Johtopäätöksenä voidaan todeta moniammatillisen tiimin toiminnan edistävän yhteistyötä, tukevan työntekijän osaamista, nostavan palvelun laatua ja vaikuttavuutta. Verkostoitumalla asiakkaan saamasta palvelusta muodostuu kokonaisvaltaisempaa ja selkeämpää. Saumattoman yhteistyön tekemiseen aiheuttaa haasteita eriytyneet palvelujärjestelmät sekä yhteistyön organisoimattomuus. Yhteistyötä tulee vahvistaa yhteisesti sovituilla yhteistyön väylillä ja toimintamalleilla. Palveluiden kehittämisessä tulee huomioida yhdenmukaiset kokonaisuudet. Yhteistyöstä saatava hyöty mahdollistaa yhteisen vision vahvistumisen, jatkuvan oppimisen ja ammatillisuuden kehittymisen. Yhteistyötä tiivistämällä on mahdollisuus perinteiset rajat ylittävään yhteistyöhön, hyvien käytänteiden ja toimintatapojen jakamiseen ja jalkauttamiseen.