Pääseekö tiikeri raidoistaan? : kuinka Toni Tiikeri on kehittynyt vuosien saatossa Kellogg’sin animaatiomaskottina
Kantomaa, Tiina (2023)
Kantomaa, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Kellogg’s Frostiesin maskotin, Toni Tiikerin animoidun, televisiossa esiintyvän version hahmosuunnittelun visuaalinen havainnoiminen sen syntymästä ja ensimmäisistä esiintymisistä 1950-luvulta nykypäivään.
Tietoperustana käytetään pääasiassa sisältömarkkinoinnin ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita sisältömarkkinoinnista, mediasta sekä maskottien ja animaation käytöstä markkinoinnissa. Aineisto-osuudessa lähteenä käytetään enimmäkseen Internet Archiveen ja YouTubeen taltioituja Frosties -mainoksia. Tonin ulkonäköä havainnoidaan erikseen joka vuosikymmenellä.
Tutkielman tulosten perusteella Tonin tekniseen kehitykseen animaatiohahmona on vaikuttanut teknologian nopea kehitys. Tonin ulkonäkö muuttuu sen myötä selkeästi joka vuosikymmenellä yksityiskohtaisemmaksi ja ihmismäisemmäksi. Eri vuosikymmenten animaatiotrendit ovat vaikuttaneet osaltaan Tonin hahmosuunnitteluun. Toni on Frostiesin terveellisyyttä ja urheilullisuutta markkinoivaa trendiä mukaillen urheilullisen näköinen. Tämän piirteen kärjistäminen vaihtelee eri vuosikymmenillä. The subject of this thesis is the visual observation of the televised version of the animated Kellogg’s Frosties mascot, Tony the Tiger, from his birth and first appearances in the 1950’s to the present day.
The information sources used are primarily articles written by professionals about content marketing, media and the use of mascots and animation in marketing. The materials observed are mostly Frosties commercials sourced from the Internet Archive and YouTube. Tony’s appearance in each decade is observed individually.
Based on the results of the thesis, Tony’s technical development as an animated character has been influenced by the rapid development of technology. This leads to Tony’s appearance becoming more detailed and human-like every decade. The animation trends of different decades have also influenced his character design. Over the years Tony develops an athletic look which lines with Frosties’ trend of marketing health and sportiness. The emphasis of this varies in different decades.
Tietoperustana käytetään pääasiassa sisältömarkkinoinnin ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita sisältömarkkinoinnista, mediasta sekä maskottien ja animaation käytöstä markkinoinnissa. Aineisto-osuudessa lähteenä käytetään enimmäkseen Internet Archiveen ja YouTubeen taltioituja Frosties -mainoksia. Tonin ulkonäköä havainnoidaan erikseen joka vuosikymmenellä.
Tutkielman tulosten perusteella Tonin tekniseen kehitykseen animaatiohahmona on vaikuttanut teknologian nopea kehitys. Tonin ulkonäkö muuttuu sen myötä selkeästi joka vuosikymmenellä yksityiskohtaisemmaksi ja ihmismäisemmäksi. Eri vuosikymmenten animaatiotrendit ovat vaikuttaneet osaltaan Tonin hahmosuunnitteluun. Toni on Frostiesin terveellisyyttä ja urheilullisuutta markkinoivaa trendiä mukaillen urheilullisen näköinen. Tämän piirteen kärjistäminen vaihtelee eri vuosikymmenillä.
The information sources used are primarily articles written by professionals about content marketing, media and the use of mascots and animation in marketing. The materials observed are mostly Frosties commercials sourced from the Internet Archive and YouTube. Tony’s appearance in each decade is observed individually.
Based on the results of the thesis, Tony’s technical development as an animated character has been influenced by the rapid development of technology. This leads to Tony’s appearance becoming more detailed and human-like every decade. The animation trends of different decades have also influenced his character design. Over the years Tony develops an athletic look which lines with Frosties’ trend of marketing health and sportiness. The emphasis of this varies in different decades.