Palveluliiketoiminnan tarjousprosessin kehittäminen
Reini, Anna (2023)
Reini, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Siemens Osakeyhtiölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tarjousprosessia kehittävät tekijät kohdeyrityksen palveluliiketoiminnassa sekä luoda prosessikuvaus tarjoustoiminnalle. Palveluiden tarjoamisen tehokkuus ei ole vielä riittävän korkealla tasolla, minkä vuoksi tarjoustoimintaa halutaan kehittää. Energia-automaatio-palvelua käytettiin kohdeyrityksen palveluita havainnollistavana esimerkkinä.
Työn teoriana käytettiin palveluliiketoimintaan ja prosesseihin liittyvää kirjallisuutta. Toisena tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, ja työhön haastateltiin kohdeyrityksen työntekijöitä sekä myös asiakkaita kahdesta eri yrityksestä. Haastatteluilla haluttiin saada selville laskentatyökalujen ja nykyisen tarjousprosessin kehityskohteita sisäisestä sekä ulkoisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena kuvailtiin ehdotuksia tarjousprosessia kehittävistä toimenpiteistä sekä ehdotus prosessikuvauksesta. Kohdeyritys voi käyttää työn tuloksia tarjousprosessin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimusta voidaan jatkaa tutkimalla myös tarjousprosessin jälkeisiä vaiheita, kuten palveluiden käyttöönottoa.
Keskeisimpinä päätelminä voidaan pitää seuraavia asioita: Tarjoustoiminnassa tulee keskittyä palvelukuvauksien kehittämiseen ja tuotteistaa palveluita mahdollisuuksien mukaisesti. Asiakkaista löytyy suuri määrä dataa, jota tulisi hyödyntää tehokkaammin. Yhteisen laskentatyökalun kehittämiseen tulisi panostaa, jotta tarjoaminen olisi yhtenäistä ja johdonmukaista kaikin tavoin.
Työn teoriana käytettiin palveluliiketoimintaan ja prosesseihin liittyvää kirjallisuutta. Toisena tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, ja työhön haastateltiin kohdeyrityksen työntekijöitä sekä myös asiakkaita kahdesta eri yrityksestä. Haastatteluilla haluttiin saada selville laskentatyökalujen ja nykyisen tarjousprosessin kehityskohteita sisäisestä sekä ulkoisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena kuvailtiin ehdotuksia tarjousprosessia kehittävistä toimenpiteistä sekä ehdotus prosessikuvauksesta. Kohdeyritys voi käyttää työn tuloksia tarjousprosessin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimusta voidaan jatkaa tutkimalla myös tarjousprosessin jälkeisiä vaiheita, kuten palveluiden käyttöönottoa.
Keskeisimpinä päätelminä voidaan pitää seuraavia asioita: Tarjoustoiminnassa tulee keskittyä palvelukuvauksien kehittämiseen ja tuotteistaa palveluita mahdollisuuksien mukaisesti. Asiakkaista löytyy suuri määrä dataa, jota tulisi hyödyntää tehokkaammin. Yhteisen laskentatyökalun kehittämiseen tulisi panostaa, jotta tarjoaminen olisi yhtenäistä ja johdonmukaista kaikin tavoin.