Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehu, kannusta ja innosta!: positiivinen pedagogiikka musiikkiopiston instrumenttiopetuksessa

Ylevä, Marita (2023)

 
Avaa tiedosto
Yleva_Marita.pdf (499.9Kt)
Lataukset: 


Ylevä, Marita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915243
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen, pedagoginen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on pohtia sitä, miten positiivista pedagogiikkaa voisi käytännössä soveltaa musiikkiopiston soitonopetuksessa. Työssä pohditaan, millaisia vaikutuksia positiivisen pedagogiikan toteuttamisella on soitonopettajan näkökulmasta. Samalla tarkastellaan soitonopettajan käyttöteorian kehittymistä tämän prosessin aikana.

Opinnäytetyössä esitellään positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan pääkohdat sekä pohditaan sitä, miten musiikkiopistossa voidaan lisätä lasten kukoistusta, kehittää luonteenvahvuuksia ja lisätä soitonopetuksen ratkaisukeskeisyyttä. Työssä perehdytään hyvinvointiopetukseen ja Martin Seligmanin kehittämään hyvinvoinnin PERMA-teoriaan. Työn tarkoituksena on ideoida konkreettisia keinoja, joilla positiivista pedagogiikkaa voisi musiikkiopistossa toteuttaa. Osa näistä keinoista on sovellettu suoraan koulussa ja varhaiskasvatuksessa olemassa olevista menetelmistä, ja osa ideoista on syntynyt soitonopettajan käytännön työstä.

Työn tuloksissa kuvataan, miten opettajan oma työssäjaksaminen ja -viihtyminen on parantunut merkittävästi sen jälkeen, kun positiivista pedagogiikkaa on alettu entistä tietoisemmin toteuttaa opetustyössä. Myönteisiin asioihin keskittyminen ja vahvuuskasvatus on tuottanut lisää onnistumisia, hyviä oppimistuloksia ja parantanut opettajan näkemyksen mukaan myös oppilaiden soittotunnilla viihtymistä. Myös ratkaisukeskeisyys on tuottanut myönteisiä tuloksia soitonopetuksessa. Sen mukaisesti ei keskitytä liikaa soittoon liittyviin haasteisiin ja ongelmiin, vaan pyritään aktiivisesti löytämään niihin kullekin oppilaalle sopivat ratkaisut. Tämän opinnäytetyöprosessin perusteella on luultavaa, että tuomalla positiivista pedagogiikkaa musiikkiopiston soitonopetukseen voidaan saavuttaa hyviä tuloksia. Aihe kaipaa kuitenkin lisää tutkimusta, jotta saataisiin tarkempaa tietoa nimenomaan oppilaiden kokemuksista liittyen positiiviseen pedagogiikkaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste