Jätehuoltoyhtiön digitaalisten viestintäkanavien vaikutus lajittelukäyttäytymiseen: case Ab Stormossen Oy
Sarkaranta, Oona (2023)
Sarkaranta, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Pohjanmaalla toimivan jätehuoltoyhtiö Ab Stormossen Oy:n digitaalisia viestintäkanavia ja niiden vaikutusta asiakkaiden lajittelukäyttäytymiseen. Stormossenin tavoitteena on nostaa kierrätysasteensa 65 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja digitaaliset viestintäkanavat ovat yksi keino saavuttaa tämä tavoite. Tutkimustulosten avulla pyritään selvittämään, onko digitaalisissa viestintäkanavissa parannettavaa ja miten niitä voidaan hyödyntää tehokkaammin asiakkaiden lajittelun edistämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan jätehuoltoyhtiön toiminnan takana olevaa jätelainsäädäntöä ja siinä tapahtuneita ajankohtaisia muutoksia sekä kiertotalousmallia, jota Stormossen toiminnallaan edistää. Lisäksi käsitellään kierrätysastetta ja sen avaintekijänä olevaa lajittelua sekä digitaalisen viestinnän mahdollisuuksia. Näiden teoreettisten taustojen ymmärtäminen auttaa luomaan pohjaa opinnäytetyönä tehtävälle tutkimukselle.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusta, sillä tarkoituksena oli kartoittaa suuren ihmisjoukon mielipiteitä ja kokemuksia Stormossenin digitaalisista viestintäkanavista sekä etenkin vaikutuksia heidän lajittelukäyttäytymiseensä. Tutkimuksen avuksi laadittiin 17 kysymyksen strukturoitu tutkimuskysely valmiilla vastausvaihtoehdoilla.
Tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa Stormossenille digitaalisen viestinnän merkityksestä asiakkaiden lajittelukäyttäytymiseen. Tutkimuskyselyn tulokset vahvistavat eräiden tutkimusten havaintoja siitä, että riittävä ja selkeä tiedonsaanti sekä lajittelun helppous ovat keskeisiä tekijöitä lajittelussa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan jätehuoltoyhtiön toiminnan takana olevaa jätelainsäädäntöä ja siinä tapahtuneita ajankohtaisia muutoksia sekä kiertotalousmallia, jota Stormossen toiminnallaan edistää. Lisäksi käsitellään kierrätysastetta ja sen avaintekijänä olevaa lajittelua sekä digitaalisen viestinnän mahdollisuuksia. Näiden teoreettisten taustojen ymmärtäminen auttaa luomaan pohjaa opinnäytetyönä tehtävälle tutkimukselle.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusta, sillä tarkoituksena oli kartoittaa suuren ihmisjoukon mielipiteitä ja kokemuksia Stormossenin digitaalisista viestintäkanavista sekä etenkin vaikutuksia heidän lajittelukäyttäytymiseensä. Tutkimuksen avuksi laadittiin 17 kysymyksen strukturoitu tutkimuskysely valmiilla vastausvaihtoehdoilla.
Tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa Stormossenille digitaalisen viestinnän merkityksestä asiakkaiden lajittelukäyttäytymiseen. Tutkimuskyselyn tulokset vahvistavat eräiden tutkimusten havaintoja siitä, että riittävä ja selkeä tiedonsaanti sekä lajittelun helppous ovat keskeisiä tekijöitä lajittelussa.