Visuaalinen suunnittelu pelimaailman sisällä: miten art deco -tyylisuunta näkyy BioShock-pelin julisteissa?
Maliniemi, Marleena (2023)
Maliniemi, Marleena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915288
Tiivistelmä
Tekemäni opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin art deco-vaikutteinen visuaalinen suunnittelu näkyy BioShock-pelille luodun maailman julisteissa. Tutkimus yhdistää oman ammat-tiosaamiseni yhteen mielenkiinnonkohteideni kanssa, jotka ovat videopelit sekä julistesuunnittelu. Tarkoituksena oli kehittää omaa visuaalista havainnointikykyä sekä löytää inspiraatiota tuleviin työelämän ja vapaa-ajan projekteihin.
Tietoperustana käytin graafiseen suunnitteluun, julisteisiin, typografiaan ja art decoon liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Kirjallisia lähteitä tukemassa oli liuta kuvalähteitä. Keskityn visuaalisessa ja graafisessa suunnittelussa siihen, mitä ne ovat, sekä tarkemmin typografiaan ja julistesuunnitteluun. Lisäksi tarkastelen art decon piirteitä yleisesti, sekä julistesuunnittelun ja typografian näkökulmasta kuin myös pohjustan hieman pelimaailmaa.
Aineistoa keräsin ottaen kuvakaappauksia BioShock™ Remastered -pelistä, jonka rajasin yh-teensä kahteenkymmeneen erilaiseen julisteeseen. Tutkimukseen valikoituneet julisteet olivat keskenään mahdollisimman erilaisia ja kuvalaadullisesti hyviä. Tutkin aineistoa analysoiden laa-dullisin menetelmin yhtenä kokonaisuutena. Etsin, mitä asioita julisteissa esiintyy ja ovatko ne tyypillisiä art deco-tyylisuunnalle.
Tutkimuksen perusteella art deco näkyy monin eri keinoin BioShockin maailman julisteissa. Tyy-pillisyyksiä art decoon löytyi runsaasti, ja se esiintyi vahvasti läpi aineiston. Löytynyt typografia sekä värimaailma edustivat eniten tyylisuunnan ominaisuuksia, kun taas kuva-aiheet ja niiden muotoilu oli sekalaisempaa.
Tietoperustana käytin graafiseen suunnitteluun, julisteisiin, typografiaan ja art decoon liittyvää kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Kirjallisia lähteitä tukemassa oli liuta kuvalähteitä. Keskityn visuaalisessa ja graafisessa suunnittelussa siihen, mitä ne ovat, sekä tarkemmin typografiaan ja julistesuunnitteluun. Lisäksi tarkastelen art decon piirteitä yleisesti, sekä julistesuunnittelun ja typografian näkökulmasta kuin myös pohjustan hieman pelimaailmaa.
Aineistoa keräsin ottaen kuvakaappauksia BioShock™ Remastered -pelistä, jonka rajasin yh-teensä kahteenkymmeneen erilaiseen julisteeseen. Tutkimukseen valikoituneet julisteet olivat keskenään mahdollisimman erilaisia ja kuvalaadullisesti hyviä. Tutkin aineistoa analysoiden laa-dullisin menetelmin yhtenä kokonaisuutena. Etsin, mitä asioita julisteissa esiintyy ja ovatko ne tyypillisiä art deco-tyylisuunnalle.
Tutkimuksen perusteella art deco näkyy monin eri keinoin BioShockin maailman julisteissa. Tyy-pillisyyksiä art decoon löytyi runsaasti, ja se esiintyi vahvasti läpi aineiston. Löytynyt typografia sekä värimaailma edustivat eniten tyylisuunnan ominaisuuksia, kun taas kuva-aiheet ja niiden muotoilu oli sekalaisempaa.