Asiakaskokemus eläinohjelmapalveluissa : keinoja matkailueläinten hyvinvointiviestinnän kehittämiseen
Mattila, Sara (2023)
Mattila, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe pohjautuu nykymatkailijoiden arvopohjaisiin valintoihin sekä matkailuyrityksille suunnattuihin odotuksiin vastuullisesta ja eettisestä toiminnasta. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin vastuullisen matkailun osatekijöitä, eläinmatkailua ilmiönä, matkailueläinten hyvinvoinnin elementtejä sekä tunteiden ja arvojen merkitystä asiakaskokemuksen muodostumisessa.
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää matkailueläinten hyvinvointiin liittyvää viestintää. Työn toimeksiantajana toimi rovaniemeläinen matkailuyritys Huskypoint Oy, joka tuottaa koiravaljakkosafareita kuluttajille ja yrityksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella matkailueläinten hyvinvointiviestinnän merkitystä asiakaskokemuksessa ja luoda toimenpiteitä hyvinvointiviestinnän tehostamiseen.
Koska opinnäytetyön pyrkimyksenä oli tuottaa ehdotuksia ja ideoita hyvinvointiviestinnän kehittämiseen, toimeksiantajayrityksen henkilöstön parissa toteutettiin kysely, johon oli yhdistetty aivoriihimenetelmän elementtejä. Kyselyn kautta saatuja vastauksia analysoitiin teemoittelun avulla, ja niistä eriteltiin keskeisimmät esille nousseet aiheet. Yhdistämällä saadut tulokset tietoperustaan voitiin tehdä lopulliset johtopäätökset, jotka koottiin konkreettiseen tuotokseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ytimekäs ja käytännönläheinen opas, joka toimii matkailueläinten hyvinvointiviestinnän kehittämisen apuna.
Opinnäytetyö tähtää tuottamaan hyötyä eläinmatkailuyrityksille edistäen samalla matkailueläinten hyvinvointia. Työn tuloksia voi soveltaa hyvinvointiviestinnän tehostamisessa käytetystä matkailueläimestä riippumatta, joten ne voivat yhteistyötahon lisäksi hyödyttää myös muita lappilaisia eläinmatkailuyrityksiä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää matkailueläinten hyvinvointiin liittyvää viestintää. Työn toimeksiantajana toimi rovaniemeläinen matkailuyritys Huskypoint Oy, joka tuottaa koiravaljakkosafareita kuluttajille ja yrityksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella matkailueläinten hyvinvointiviestinnän merkitystä asiakaskokemuksessa ja luoda toimenpiteitä hyvinvointiviestinnän tehostamiseen.
Koska opinnäytetyön pyrkimyksenä oli tuottaa ehdotuksia ja ideoita hyvinvointiviestinnän kehittämiseen, toimeksiantajayrityksen henkilöstön parissa toteutettiin kysely, johon oli yhdistetty aivoriihimenetelmän elementtejä. Kyselyn kautta saatuja vastauksia analysoitiin teemoittelun avulla, ja niistä eriteltiin keskeisimmät esille nousseet aiheet. Yhdistämällä saadut tulokset tietoperustaan voitiin tehdä lopulliset johtopäätökset, jotka koottiin konkreettiseen tuotokseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ytimekäs ja käytännönläheinen opas, joka toimii matkailueläinten hyvinvointiviestinnän kehittämisen apuna.
Opinnäytetyö tähtää tuottamaan hyötyä eläinmatkailuyrityksille edistäen samalla matkailueläinten hyvinvointia. Työn tuloksia voi soveltaa hyvinvointiviestinnän tehostamisessa käytetystä matkailueläimestä riippumatta, joten ne voivat yhteistyötahon lisäksi hyödyttää myös muita lappilaisia eläinmatkailuyrityksiä.