Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikista voimavaroja arkeen -Virikemateriaali ikääntyneiden parissa työskenteleville

Virtanen, Emmi (2023)

 
Avaa tiedosto
Virtanen_Emmi.pdf (1.351Mt)
Liite 1.pdf (3.124Mt)
Lataukset: 


Virtanen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915391
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Musiikista voimavaroja arkeen -virikemateriaali ikääntyneiden parissa työskenteleville. Tavoitteena oli luoda virikemateriaali, joka on hyödynnettävissä ilman aikaisempaa kokemusta musiikkihetkien pitämisestä. Ikääntyneiden palveluissa on tarvetta helposti käytettävälle ja osallistavalle oppimateriaalille. Opinnäytetyön tekijä halusi vastata tähän käytännön tarpeeseen tuottamalla musiikin soveltavaa käyttöä opettavan Musiikista voimavaroja arkeen -virikemateriaalin prototyypin. Prototyyppiä testattiin käytännössä sekä muokattiin ja viimeisteltiin palautteen perusteella. Virikemateriaalin lähtökohtia ovat positiivinen pedagogiikka, yhteisöllisyyden edistäminen ja musiikin soveltava käyttö ikääntyneiden näkökulmasta.

Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun menetelminä tässä työssä hyödynnettiin: esikuva-arviointia (benchmarking), asiakasprofiilien visualisointia, visuaalista mallintamista ja avointa haastattelua. Tekijä perehtyi aihealueen aiempiin tutkimuksiin sekä olemassa oleviin taiteen ja musiikin soveltavan käytön virikemateriaaleihin. Virikemateriaalin prototyyppi testattiin ikääntyneiden kuntouttavassa päivätoiminnassa sekä kotihoidon ryhmätapaamisissa Etelä-Savon alueella. Kokemukset käytöstä ja palaute kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella virikemateriaalia hyödyntäneiltä työntekijöiltä (N=18). Aineisto analysoitiin osittain määrällisesti ja pääosin aineistolähtöisesti laadullista sisällönanalyysia käyttäen.

Ikääntyneiden kanssa työskentelevät kokivat virikemateriaalin pääasiassa hyödylliseksi ja helposti omaksuttavaksi. Prototyypin kehittämisideoina tuotiin esille virikemateriaalin selkiyttäminen edelleen. Merkityksellisenä pidettiin musiikin positiivisia vaikutuksia osallistuneille. Virikemateriaalin vahvuuksina mainittiin muun muassa sovellettavuus, kattavuus sekä musiikkivalinnat. Palautteen perusteella prototyyppiin tehtiin muutoksia. Musiikista voimavaroja arkeen -virikemateriaalin kehittämistyö antoi tekijälle valmiuksia musiikin soveltavan käytön oppimateriaalin tuottamiseen eri kohderyhmille. Jatkossa olisi mielenkiintoista soveltaa virikemateriaalia myös muissa ryhmissä.
 
The purpose of this thesis was to develop a stimulation materia called Resourcing everyday life with music for eldercare workers. The aim was to create a stimulation material that could be used without any previous experience of arranging musical moments. In eldercare services there is a need for accessible and inclusive learning materia. The author of this thesis wanted to reciprocate to this practical need by producing an educational prototype of stimulation material utilizing applied use of music for arranging musical moments. The prototype was tested in practice and then adjusted and finished according to the feedback. The theory applied to the stimulation material was based on positive pedagogy, advancing communality and applied use of music in elderly perspective.
This developmental research utilized service design as an approach method. The service design methods used in this work were: benchmarking, customer profiles visualization, visual modelling, and open interviews. Former research and educational materials of this subject and released materials of applied use of art and music were studied first. The prototype was tested at the rehabilitating day care and home health nursing group meetings in the Southern Savonia area. The user experiences and feedback were collected via an electronic questionnaire from the employees who utilized stimulation material in their work (N=18). The results of the data were analyzed partly quantitatively but most of them were analyzed by using qualitative content analysis.
According to the results of the questionnaire, the respondents found stimulation material mainly useful and easy to comprehend. The few responses brought out developing ideas for simplifying the prototype even more. The respondents noticed that the participants in the musical moments experienced positive effects of music. Applicability, comprehensiveness, and useful music examples were the greatest strengths of the stimulation materia. The prototype was modified based on the feedback and results. This research revealed valuable knowledge on how to produce learning material utilizing applied use of music. In the future it would be interesting to apply this material for other target groups.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste