LivingSkills -motivaatio- ja arviointityökalun käyttöönotto Syöpäjärjestöissä: henkilöstön näkökulma digitaalisen työvälineen käyttöönottoon
Myllylä, Olli (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614840
Tiivistelmä
LivingSkills -motivaatio- ja arviointityökalu on Syöpäjärjestöissä alun perin haluttu ottaa käyttöön kuntoutuskurssien muutoksien ja vaikutuksien mittaamiseen. Käyttöönoton pilotti on alkanut noin 3–4 vuotta sitten, mutta siihen on liittynyt useita haasteita ja työkalun käytöstä on pääosin luovuttu. Ohjelmointivirheet on sittemmin korjattu ja toimimattomuuspalautteita ei ole enää saatu. LivingSkills on tarkoitus ottaa Syöpäjärjestöissä käyttöön uudelleen. Henkilökunta on tuonut esille huolensa työvälineen sopivuudesta osaksi omaa työskentelyään ja asiakaskuntaansa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa LivingSkills -motivaatio- ja arviointityökalun käyttöönoton tueksi sekä koulutusmateriaalin ja -metodien kehittämiseksi Syöpäjärjestöissä ja LivingSkills Oy:ssä.
Tavoitteena on tarjota välineitä LivingSkills -arviointi- ja motivointityökalun onnistuneeseen käyttöönottoon Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluissa ja kuntoutuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu fokusryhmähaastatteluna Syöpäjärjestöjen henkilökunnalle (n=4). Aineisto on analysoitu teemoittelemalla.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimii teknologian hyväksymismalli (TAM) ja sen laajennukset. TAM-mallit selittävät miten käyttäjät hyväksyvät uuden teknologian ja ottavat sen todelliseen käyttöön.
Haastatteluaineistossa korostuu vahva halu toimia asiakaslähtöisesti. Digitaalisessa työvälineessä nähdään paljon mahdollisuuksia liittyen esimerkiksi saavutettavuuteen ja ajankäyttöön. Haasteina näyttäytyvät esimerkiksi digitaalisten työvälineiden ja niiden käyttöön liittyvien taitojen puuttuminen eri asiakasryhmillä sekä digiväsymys.
TAM-mallit tarjoavat tarkastelupohjan haastatteluaineistolle. Näiden pohjalta Syöpäjärjestöjen on mahdollista tehdä perusteltuja interventioita LivingSkillsin käyttöönottoon liittyen muun muassa kouluttamiseen ja tukijärjestelmiin liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa LivingSkills -motivaatio- ja arviointityökalun käyttöönoton tueksi sekä koulutusmateriaalin ja -metodien kehittämiseksi Syöpäjärjestöissä ja LivingSkills Oy:ssä.
Tavoitteena on tarjota välineitä LivingSkills -arviointi- ja motivointityökalun onnistuneeseen käyttöönottoon Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluissa ja kuntoutuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu fokusryhmähaastatteluna Syöpäjärjestöjen henkilökunnalle (n=4). Aineisto on analysoitu teemoittelemalla.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimii teknologian hyväksymismalli (TAM) ja sen laajennukset. TAM-mallit selittävät miten käyttäjät hyväksyvät uuden teknologian ja ottavat sen todelliseen käyttöön.
Haastatteluaineistossa korostuu vahva halu toimia asiakaslähtöisesti. Digitaalisessa työvälineessä nähdään paljon mahdollisuuksia liittyen esimerkiksi saavutettavuuteen ja ajankäyttöön. Haasteina näyttäytyvät esimerkiksi digitaalisten työvälineiden ja niiden käyttöön liittyvien taitojen puuttuminen eri asiakasryhmillä sekä digiväsymys.
TAM-mallit tarjoavat tarkastelupohjan haastatteluaineistolle. Näiden pohjalta Syöpäjärjestöjen on mahdollista tehdä perusteltuja interventioita LivingSkillsin käyttöönottoon liittyen muun muassa kouluttamiseen ja tukijärjestelmiin liittyen.