Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Inflaation vaikutukset nuorten kulutustottumusten vastuullisuuteen

Airaksinen, Anni (2023)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö - Anni Airaksinen.pdf (1.379Mt)
Lataukset: 


Airaksinen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915465
Tiivistelmä
Viime vuosina maailmalla on eletty epävarmoja aikoja. Pandemia, sota ja energiakriisi ovat horjuttaneet taloutta ja vaikuttaneet ihmisten elämään ympäri maailman. Idea tutkimukseen lähti kiinnostuksesta tutkia tutkimuksentekoaikana vallitsevan inflaation vaikutuksia nuorten aikuisten kulutukseen. Tutkimukseen valittiin vastuullisuusnäkökulma, koska kestävä kehitys ja ympäristöasiat ovat keskeinen asia taloudessa ja talouden kasvun tulevaisuudessa. Tarkoituksena on tutkia, onko vastuullisuus tärkeä arvo nuorille heidän jokapäiväisessä kulutuksessaan, ja onko inflaatiolla ollut siihen vaikutusta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu keskeisistä käsitteistä, joita ovat inflaatio, kulutustottumukset ja vastuullisuus. Viitekehys syventyy näihin käsitteisiin ja tarkastelee niitä tutkimuksen kannalta oleellisista näkökulmista. Viitekehyksessä ilmenee käsitteiden merkitys ja ne sidotaan yhteen, jotta ne tukevat empiiristä osuutta. Aineistoa kerätään kvantitatiivista tutkimusta varten kysely-lomakkeen avulla, jota jaetaan kohderyhmälle, eli 18–29-vuotiaille Suomessa asuville nuorille aikuisille.
Nuorten aikuisten ostopäätöksiin vaikuttaa eniten hinta ja heidän omat kokemuksensa tuotteesta. Hintojen nousu on lisännyt hinnan merkittävyyttä ja se on usein ratkaiseva tekijä kulutuksessa. Tutkimustuloksissa havaittiin, että inflaation vaikutuksilla kulutustottumusten vastuullisuuteen on ollut hajontaa. Eniten muutosta on kuitenkin tapahtunut vastuullisuutta vähentävästi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste