Pitkien odotusaikojen vaikutus uusien autojen myyntiin ja merkkiuskollisuuteen
Auranen, Santeri (2023)
Auranen, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915483
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin, miten pitkät ajoneuvojen toimitusajat vaikuttavat uusien autojen myyntiin sekä asiakkaiden merkkiuskollisuuteen. Tietoa kerättiin e-lomakkeella autoja ostaneilta sosiaalisessa mediassa sekä haastattelemalla yhtä pääkaupunkiseudulla työskentelevää automyyjää.
E-lomakkeessa kysymyksiä oli yhteensä 14, ja ne oli jaettu kolmeen kategoriaan, jotka liittyivät vastaajien taustoihin autokaupoista, tärkeimpiin valintakriteereihin uutta autoa hankkiessa sekä heidän mielipiteeseensä auton brändin tärkeydestä. Autojen myynnin parissa työskentelevältä henkilöltä kysyttiin hänen kokemuksistaan lähivuosien toimitusajoista sekä niiden syistä ja vaikutuksesta myyntiin.
Työ osoitti, että toimitusajoilla on merkittävä vaikutus asiakkaiden merkkiuskollisuuteen ja pitkä toimitusaika myös vaikeuttaa eri brändien uusien autojen myyntiä. Asiakkaat saattavat päätyä ostamaan uuden auton sijaan käytetyn, vaihtamaan toiseen nopeammin saatavaan malliin tai jopa vaihtamaan kilpailevaan yritykseen.
E-lomakkeessa kysymyksiä oli yhteensä 14, ja ne oli jaettu kolmeen kategoriaan, jotka liittyivät vastaajien taustoihin autokaupoista, tärkeimpiin valintakriteereihin uutta autoa hankkiessa sekä heidän mielipiteeseensä auton brändin tärkeydestä. Autojen myynnin parissa työskentelevältä henkilöltä kysyttiin hänen kokemuksistaan lähivuosien toimitusajoista sekä niiden syistä ja vaikutuksesta myyntiin.
Työ osoitti, että toimitusajoilla on merkittävä vaikutus asiakkaiden merkkiuskollisuuteen ja pitkä toimitusaika myös vaikeuttaa eri brändien uusien autojen myyntiä. Asiakkaat saattavat päätyä ostamaan uuden auton sijaan käytetyn, vaihtamaan toiseen nopeammin saatavaan malliin tai jopa vaihtamaan kilpailevaan yritykseen.