Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalisen yhteiskehittämisen tukeminen sulautetulla Krea Spring School -opintojaksolla

Sirén, Santeri (2023)

 
Avaa tiedosto
Siren_Santeri.pdf (3.537Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Sirén, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915418
Tiivistelmä
Digitaalinen yhteiskehittely on yleistynyt, sillä useat organisaatiot toimivat luontevasti verkkoympäristössä etätyön ja -opiskelun lisäännyttyä. Digitaalisessa ympäristössä toimiminen on tärkeä taito nykymaailman työelämässä, jossa korostuvat kommunikaatiotaidot.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kansainvälistä Krea Spring School -opintojaksoa voidaan kehittää. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Erasmus+ KA2 Learn to Change -hankkeelle yhteistyössä Haaga-Helian kanssa Luova toimisto Krean Spring School -opintojakson kanssa. Tarkoituksena oli selvittää digitaaliseen yhteiskehittelyyn keskittyvän opintojakson vahvuuksia ja heikkouksia sekä osallistujille suunnatun palautekyselyn tulosten pohjalta esittää konkreettisia kehitysehdotuksia etenkin opintojakson online-osuuteen, jossa monialaiset ja monikulttuuriset tiimit toimivat yhdessä virtuaalitiimeinä.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja lopputuloksena on produkti, joka esittelee sekä kurssin konseptia että konkreettisia kehitysehdotuksia kurssin opiskelijatiimien digitaalisen vuorovaikutuksen kehittämiseksi. Kehitysehdotukset perustuvat opiskelijaryhmällä kurssin päätteeksi teetettyyn kyselyyn, joka luotiin opinnäytetyön tekijän sekä kansainvälisen hanketiimin yhteistyönä.

Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, tulosten esittelystä ja analysoinnista sekä kehitysehdotuksista. Tietoperusta käsittelee yhteiskehittelyä yleisesti, sekä tarkemmin yhteiskehittelyä verkkoalustoilla ja kasvotusten monikulttuurisissa ryhmissä. Tietoperusta käsittelee myös digitaalista tarinankerrontaa sekä milleniaalien ja Z-sukupolven välisiä eroja oppijoina. Empiirinen osio esittää tutkimustulokset ja lopussa esitellään kehitysehdotukset.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuuriset opiskelijaryhmät toimivat ryhmänä kurssilla pääosin erinomaisesti, mutta haasteita oli verkossa tapahtuvan yhteiskehittelyn aikana. Osa haasteista saattoi johtua ryhmähengen tai tiiminjäsenten keskinäisen kommunikaation puutteesta. Monikulttuuristen opiskelijaryhmien ryhmäytymisessä tulisi kiinnittää erityistä huomiota keskinäiseen tutustumiseen, avoimeen viestintään, positiivisen ilmapiirin luomiseen sekä ryhmän tavoitteenasetannan kirkastamiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste