Instagram-markkinoinnin vaikutus Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen pandemia-aikana
Toivonen, Emma (2023)
Toivonen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915519
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Instagram-markkinoinnin vaikutusta Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen pandemia-aikana. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka koronapandemia on muuttanut heidän mielikuvia ja ostokäyttäytymistä liittyen sosiaalisen median kanava Instagramiin. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin heidän mielipiteitä liittyen sosiaalisen median vaikuttajiin sekä kaupallisiin yhteistöihin.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmuotoa. Tiedonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin marraskuun 2022 aikana. Kaikki haastateltavat kuuluivat Z-sukupolveen ja olivat iältään 23-26-vuotiaita. Tutkimus rajattiin koskemaan pandemiaa sekä sen jälkeistä aikaa aiheen ajankohtaisuuden vuoksi.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että pandemian aikana Z-sukupolveen kuuluneet haastateltavat ovat siirtäneet ostoksiansa perinteisistä kivijalkaliikkeistä yhä enemmän verkko-ostoksiin. Vaikka pandemian pahin vaihe vaikuttaisi olevan takana päin, on ostoksia jatkettu verkossa sen helppouden ja vaivattomuuden vuoksi. Sosiaalisen median markkinointikanava Instagramilla havaittiin myös olevan vaikutusta osittain Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen. Kanavan koettiin tuovan erilaisia vaikutteita, jotka osittain heijastuivat osan haastateltavista tekemiin ostopäätöksiin sosiaalisessa mediassa.
Vaikuttajamarkkinointi on yksi tämän hetken suosituimmista markkinointitavoista. Vaikuttajamarkkinointiin ja kaupallisiin yhteistöihin suhtautuminen oli tutkimustulosten mukaan kokonaisuudessaan positiivista ja neutraalia, mutta herätti myös osittain negatiivisia tuntemuksia. Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön laatu vaikutti suhtautumiseen hyvinkin paljon. Tutkimustuloksissa korostuivat erityisesti vastuullinen ja aidon oloinen sisältö sekä vaikuttajan aito kiinnostus markkinoitavaa tuotetta tai palvelua kohtaan. Sitä, että vaikuttaja toi itsestään esille samaistuttavia piirteitä pidettiin positiivisena. Haastateltavat toivoivat tulevaisuuden vaikuttajien ottavan enemmän kantaa vastuullisiin valintoihin sekä kannustamaan niihin. Vastuullisuuden roolilla tulee olemaan yhä suurempi vaikutus tulevaisuudessa yrityksille ja brändeille.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmuotoa. Tiedonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin marraskuun 2022 aikana. Kaikki haastateltavat kuuluivat Z-sukupolveen ja olivat iältään 23-26-vuotiaita. Tutkimus rajattiin koskemaan pandemiaa sekä sen jälkeistä aikaa aiheen ajankohtaisuuden vuoksi.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että pandemian aikana Z-sukupolveen kuuluneet haastateltavat ovat siirtäneet ostoksiansa perinteisistä kivijalkaliikkeistä yhä enemmän verkko-ostoksiin. Vaikka pandemian pahin vaihe vaikuttaisi olevan takana päin, on ostoksia jatkettu verkossa sen helppouden ja vaivattomuuden vuoksi. Sosiaalisen median markkinointikanava Instagramilla havaittiin myös olevan vaikutusta osittain Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen. Kanavan koettiin tuovan erilaisia vaikutteita, jotka osittain heijastuivat osan haastateltavista tekemiin ostopäätöksiin sosiaalisessa mediassa.
Vaikuttajamarkkinointi on yksi tämän hetken suosituimmista markkinointitavoista. Vaikuttajamarkkinointiin ja kaupallisiin yhteistöihin suhtautuminen oli tutkimustulosten mukaan kokonaisuudessaan positiivista ja neutraalia, mutta herätti myös osittain negatiivisia tuntemuksia. Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön laatu vaikutti suhtautumiseen hyvinkin paljon. Tutkimustuloksissa korostuivat erityisesti vastuullinen ja aidon oloinen sisältö sekä vaikuttajan aito kiinnostus markkinoitavaa tuotetta tai palvelua kohtaan. Sitä, että vaikuttaja toi itsestään esille samaistuttavia piirteitä pidettiin positiivisena. Haastateltavat toivoivat tulevaisuuden vaikuttajien ottavan enemmän kantaa vastuullisiin valintoihin sekä kannustamaan niihin. Vastuullisuuden roolilla tulee olemaan yhä suurempi vaikutus tulevaisuudessa yrityksille ja brändeille.