Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näyttöön perustuvien työmenetelmien käyttöönotto: Laadullinen haastattelututkimus Lapinlahden kunnan lapsiperhepalveluissa

Waldén, Vilma (2023)

 
Avaa tiedosto
Waldén_Vilma.pdf (487.7Kt)
Lataukset: 


Waldén, Vilma
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915721
Tiivistelmä
Monitoimijainen yhteistyömalli ja lapset puheeksi -menetelmät ovat vuorovaikutuksellisia menetelmiä, joilla pyritään auttamaan asiakkaita varhaisen tuen varhaisessa vaiheessa. Asiakkaita voidaan auttaa yhdellä tapaamisel-la ilman aiempaa asiakkuutta. Auttamalla asiakkaita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa voidaan ehkäistä asiakkaiden palvelutarpeen kriisiytymistä. Ennaltaehkäiseminen on myös kustannustehokkaampaa, kuin kriisiytyneiden asiakkaiden tilanteiden selvittäminen.

Laadullisen haastattelututkimuksen aiheena oli Monitoimijaisen yhteistyömallin ja Lapset puheeksi -menetelmän käyttöönotto Lapinlahden kunnassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten näiden kahden näyttöön perustavan menetelmän käyttöönotto oli toteutunut Lapinlahden kunnan lapsiperhepalveluissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa oli tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää Lapinlahden kunnan lapsiperhepalveluiden työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna Teams-yhteydellä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysinä. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla, jonka jälkeen analyysia jatkettiin vielä pelkistämällä aineistoa.

Tutkimuksen tuloksena esitellään, miten Monitoimijainen yhteistyömalli käyttöönotto oli onnistunut varhaiskasvatuksen puolella. Koululla menetelmän käyttöönotto oli vielä kesken. Lapset puheeksi -menetelmän käyttöönotto ei ollut vielä päässyt käytäntöön asti. Menetelmän käyttöönotto vaatisi selkeitä yhteisiä käytänteitä sekä käyttöönoton suunnitelman. Menetelmien käyttö oli lisännyt asiakkaiden osallisuutta ja sen oli myös koettu lisäävän oman työn mielekkyyttä, merkityksellisyyttä sekä vaikuttavuutta. Menetelmät oli koettu tarpeellisina sekä toimivina työkaluina auttaa asiakkaita varhaisessa vaiheessa. Asiakkailta saatu palaute oli ollut positiivista ja menetelmien käytöllä oli saatu autettua asiakkaita matalalla kynnyksellä.
 
The multiprofessional cooperation model and the service model Let's Talk about Children are interactive methods to help clients in need of support in an early stage. One appointment can already help clients even if there is no previous client relationship. Helping clients in an early stage makes it possible to keep the service needs in social services moderate. Preventive service is also more cost-efficient than solving difficult client situations.

The subject of this qualitative interview research was implementation of a multiprofessional cooperation model and the service model Let's Talk about Children in the municipality of Lapinlahti. The goal was to research how these two methods were implemented in services aimed for families and children in Lapinlahti.

This research was implemented with qualitative interviews and contained features of a case study. Nine social service professionals who work in services for families and children in the municipality of Lapinlahti were invited to an online themed interview. The research material was analyzed with content analysis according to themes and types and by reducing the material further.

This research showed that the implementation of a multiprofessional cooperation model was successful in early childhood education and care. Implementation was still in progress in primary and secondary education. The service model Let's Talk about Children had not reached an implementation phase yet as the instructions on the use of the model were missing in addition to a plan of introduction. The methods had increased clients' participation and activity. The professionals had experienced the use of these methods has a positive effect on the experi-ence of meaningfulness, significance and impactfulness in their work. The methods were regarded useful and functional tools when helping clients in an early stage. Client feedback was positive and showed the use of the low-threshold methods had helped clients preventively in Lapinlahti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste