Tanssikoulun brändin merkitys: mitä nettisivujen visuaaliset ja ilmaisulliset elementit kertovat arvoista
Tuori, Noella (2023)
Tuori, Noella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915629
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tanssikoulujen nettisivuilla käytettyjä visuaalisia sekä kirjallisen ilmaisun elementtejä. Työ pyrkii myös hahmottamaan tanssin kentällä korostuvia arvoja ja niiden näkymistä tanssikoulujen brän-deissä. Opinnäytetyön taustalla oli omakohtainen kokemus kulttuuri- ja kaupallisen alan opinnoista, ja pyrki-mys kyetä yhdistämään nämä osaamisalueet siten, että tanssialan toimijat voisivat hyötyä markkinointialan ide-oista ja käytännöistä. Tavoitteena olikin luoda kattava, mutta tarpeeksi rajattu opinnäytetyö, jonka pohjalta tanssikoulut saisivat käyttöönsä hyödyllistä tietoa ja konkreettisia välineitä brändinsä kehittämiseen ja brändi-identiteettinsä kirkastamiseen. Aiheeksi valikoitui brändien merkitys, koska digitaalisessa ympäristössä positiivi-sesta erottumisesta ja näkyvyydestä on iso hyöty – samaan aikaan aihe tuntui tärkeältä ja ajankohtaiselta alan ylikaupallistumiseen liittyvien eettisten riskien vuoksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Siinä kolmen tanssikoulun nettisivuja käytettiin case-esimerkkeinä, tutkien niistä välittyviä visuaalisen ja kirjallisen ilmaisun keinoja brändin ulkoisten osa-alueiden havainnoimi-seen kehitetyn menetelmän avulla.
Opinnäytetyössä nousi esiin tutkittujen tanssikoulujen brändien uniikkius ja monipuolisuus. Tutkimushavain-noista oli vaikea vetää yhteneväisiä johtopäätöksiä, mikä näyttäytyi positiivisena asiana brändien erottautumisen kannalta. Vaikka tanssikoulut näyttäytyivät brändeiltään erilaisina, korostui niissä kuitenkin tanssille lajinomai-set piirteet, kuten esteettisyys ja liikkeen tuntu. Opinnäytetyö loi pohjaa jatkotutkimukselle, jossa olisi mahdol-lista tutkia jonkin tanssikoulun brändistä myös sisäisiä elementtejä ja brändi-identiteettikysymyksiä yritystoi-minnan ytimestä. Opinnäytetyö avasi myös mahdollisuuden laajemmalle arvokeskustelulle tanssin kentällä. Lisäksi työ johti tekijän ammatilliseen kasvuun ja ammatti-identiteetin vahvistumiseen. This thesis examines the visual and literary elements of brands used by dance schools on their websites. The thesis also tries to evaluate the values that are emphasized in the field of dance and the way they can be seen in the brands of dance schools. In the background of this thesis was a personal experience from studies in the fields of culture and business, as well as an effort to be able to combine these areas of expertise in a way that would enable operators in the field of dance to benefit from ideas and practices from the marketing field. The aim was to create a work that is comprehensive yet limited enough, and from the basis of which dance schools could get access to useful information and concrete tools to enhance their brand and clarify their brand identity. The significance of a brand as a subject was selected because positive differentiation as well as visibility are of a great benefit in a digital environment – at the same time the subject felt important and current due to ethical risks having to do with the over-commercialization of the dance field.
The thesis is a qualitative research. In the research the websites of three dance schools were used as case examples, examining the conveyed means of visual and literary expression with a method developed to ob-serve the external elements of a brand.
The uniqueness and versatility of dance school brands stood out in the thesis. It was difficult to draw congru-ent conclusions from the observations made in the research, which was seen as a positive thing from the point of brand differentiation. Even though the dance schools appeared as different from each other in the context of brands, certain dance specific features such as aesthetics and the feeling of movement were emphasized in all of them. The thesis created a starting point for further research of a specific dance school, in which it would be possible to examine even the internal elements as well as the questions dealing with brand identity from the core of business. The thesis also opened a possibility for a broader discussion of values in the field of dance. Furthermore, the thesis led to professional growth and strengthening of professional identity for the author.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Siinä kolmen tanssikoulun nettisivuja käytettiin case-esimerkkeinä, tutkien niistä välittyviä visuaalisen ja kirjallisen ilmaisun keinoja brändin ulkoisten osa-alueiden havainnoimi-seen kehitetyn menetelmän avulla.
Opinnäytetyössä nousi esiin tutkittujen tanssikoulujen brändien uniikkius ja monipuolisuus. Tutkimushavain-noista oli vaikea vetää yhteneväisiä johtopäätöksiä, mikä näyttäytyi positiivisena asiana brändien erottautumisen kannalta. Vaikka tanssikoulut näyttäytyivät brändeiltään erilaisina, korostui niissä kuitenkin tanssille lajinomai-set piirteet, kuten esteettisyys ja liikkeen tuntu. Opinnäytetyö loi pohjaa jatkotutkimukselle, jossa olisi mahdol-lista tutkia jonkin tanssikoulun brändistä myös sisäisiä elementtejä ja brändi-identiteettikysymyksiä yritystoi-minnan ytimestä. Opinnäytetyö avasi myös mahdollisuuden laajemmalle arvokeskustelulle tanssin kentällä. Lisäksi työ johti tekijän ammatilliseen kasvuun ja ammatti-identiteetin vahvistumiseen.
The thesis is a qualitative research. In the research the websites of three dance schools were used as case examples, examining the conveyed means of visual and literary expression with a method developed to ob-serve the external elements of a brand.
The uniqueness and versatility of dance school brands stood out in the thesis. It was difficult to draw congru-ent conclusions from the observations made in the research, which was seen as a positive thing from the point of brand differentiation. Even though the dance schools appeared as different from each other in the context of brands, certain dance specific features such as aesthetics and the feeling of movement were emphasized in all of them. The thesis created a starting point for further research of a specific dance school, in which it would be possible to examine even the internal elements as well as the questions dealing with brand identity from the core of business. The thesis also opened a possibility for a broader discussion of values in the field of dance. Furthermore, the thesis led to professional growth and strengthening of professional identity for the author.