Asiakkuudenhallintajärjestelmän perehdytysmateriaali yritykselle X
Rekola, Aleksi (2023)
Rekola, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915716
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu raporttiosuudesta sekä sen ohella syntyneestä produktista. Opinnäytetyön produkti on toimeksiantajayrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmästä luotu käyttöopas uudelle työntekijälle ja se on toteutettu toimeksiantona yritykselle X. Työn tietoperustan sekä käytettyjen menetelmien avulla kyettiin ymmärtämään aihetta paremmin sekä saavuttamaan työn varsinainen kehittämistavoite.
Työn tietoperustassa käsitellään asiakkuudenhallintaa yleisellä tasolla, järjestelmiä asiakkuudenhallinnan toteuttamiseen sekä uuden työtekijän perehdyttämistä. Ensimmäisessä tietoperustakappaleessa keskitytään asiakkuudenhallintajärjestelmiin ja siihen mitä organisaation tulee ottaa huomioon uuden järjestelmän valitsemisessa sekä käyttöönotossa. Toinen tietoperustakappale käsittelee itse perehdyttämistä. Tekstissä perehdytystä käsitellään sekä yleisellä tasolla mutta tarkastellaan myös perehdytyksen merkitystä koko organisaation näkökulmasta katsottuna. Tekstissä painotetaan vahvasti osaavan henkilöstön merkitystä organisaatiolle sekä sitä, miten onnistunut perehdytystoiminta on osa sen aikaansaamista.
Opinnäytetyössä hyödynnetään konstruktiivista tutkimusta. Työn yhteydessä toimeksiantajan työntekijöille toteutetun, organisaation sisäisen kyselyn avulla kyettiin ymmärtämään paremmin sitä, mitä produktina syntyvän manuaalin tulisi sisältää. Kyselystä saatiin huomattavaa lisäarvoa työlle ja sen tuloksia esitellään raportissa jäljempänä.
Toimeksianto toteutettiin Yritys X:lle syksyllä 2022 ja toimeksiannon tuloksena syntyi Asiakasneuvojan manuaali kyseisen yrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttämiseen. Manuaali sisältää lyhyen kertauksen asiakasneuvojan työtehtävistä yleisesti, mutta painottuu pitkälti työtehtävissä hyödynnettävän järjestelmän eri toimintoihin ja niiden käyttökoulutukseen. Opas on pyritty luomaan mahdollisimman havainnollistavaksi, järjestelmästä ja sen eri prosesseista otettuja kuvakaappauksia hyödyntäen.
Työn tietoperustassa käsitellään asiakkuudenhallintaa yleisellä tasolla, järjestelmiä asiakkuudenhallinnan toteuttamiseen sekä uuden työtekijän perehdyttämistä. Ensimmäisessä tietoperustakappaleessa keskitytään asiakkuudenhallintajärjestelmiin ja siihen mitä organisaation tulee ottaa huomioon uuden järjestelmän valitsemisessa sekä käyttöönotossa. Toinen tietoperustakappale käsittelee itse perehdyttämistä. Tekstissä perehdytystä käsitellään sekä yleisellä tasolla mutta tarkastellaan myös perehdytyksen merkitystä koko organisaation näkökulmasta katsottuna. Tekstissä painotetaan vahvasti osaavan henkilöstön merkitystä organisaatiolle sekä sitä, miten onnistunut perehdytystoiminta on osa sen aikaansaamista.
Opinnäytetyössä hyödynnetään konstruktiivista tutkimusta. Työn yhteydessä toimeksiantajan työntekijöille toteutetun, organisaation sisäisen kyselyn avulla kyettiin ymmärtämään paremmin sitä, mitä produktina syntyvän manuaalin tulisi sisältää. Kyselystä saatiin huomattavaa lisäarvoa työlle ja sen tuloksia esitellään raportissa jäljempänä.
Toimeksianto toteutettiin Yritys X:lle syksyllä 2022 ja toimeksiannon tuloksena syntyi Asiakasneuvojan manuaali kyseisen yrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttämiseen. Manuaali sisältää lyhyen kertauksen asiakasneuvojan työtehtävistä yleisesti, mutta painottuu pitkälti työtehtävissä hyödynnettävän järjestelmän eri toimintoihin ja niiden käyttökoulutukseen. Opas on pyritty luomaan mahdollisimman havainnollistavaksi, järjestelmästä ja sen eri prosesseista otettuja kuvakaappauksia hyödyntäen.