Laulaminen tienä parempaan itsetuntoon : miten laulunopettaja voi auttaa laulunopiskelijaa ylittämään mielen esteitä
Paavilainen, Hanna (2023)
Paavilainen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915545
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tärkein tavoite on löytää laulunopettajille konkreettisia keinoja ohjata oppilasta, jonka ajattelu omasta osaamisesta estää häntä saavuttamasta täyttä potentiaaliaan laulajana. Pohdin työssäni myös omaa suhdettani itsetuntoon ja sen kehitykseen laulajana sekä laulunopettajana. Työni tarkoitus on antaa laulunopettajille keinoja auttaa oppilaita, joilla on heikko itsetunto. Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu omista kokemuksistani, kirjallisesta lähdeaineistosta sekä kahden opettajan haastattelusta. Haastattelut toteutettiin anonyymeina teemahaastatteluina helmikuussa 2023.
Tärkeimmiksi kokemani keinot, joiden avulla laulunopettaja voi tukea oppilastaan laulutunnilla, ovat pyrkimys ymmärtävään, selkeään ja tasa-arvoiseen vuorovaikutukseen, sensitiivinen ohjaus kehon ja mielen hahmottamiseen psykofyysisenä kokonaisuutena ja positiivinen kannustus sekä vahvuuksien korostaminen.
Konkreettiset harjoitukset löysin haastatteluista. Löytämäni harjoitteet on tarkoitettu nimenomaan itsetuntoa parantaviksi ja mielen esteiden ylittämiseksi. Harjoitteet ovat pääasiassa positiiviseen pedagogiikkaan nojaavia kehoa rentouttavia mielikuvaharjoitteita.
Laulamisen ja itsetunnon yhteydestä on kirjoitettu opinnäytetöitä, väitöskirjoja ja artikkeleita erilaisista näkökulmista. Se osoittaa, että aihe on ilmeisen tärkeä. Itselleni tärkeintä opinnäytetyössä oli oman ammattitaitoni sekä itsetuntoni kehittäminen. Mitä paremmin ymmärrän laulamisen ja itsetunnon suhdetta, sitä paremmat mahdollisuudet minulla on opettajana auttaa oppilaitani, joita heikko itsetunto estää pääsemästä täyteen potentiaaliinsa laulajina.
Tärkeimmiksi kokemani keinot, joiden avulla laulunopettaja voi tukea oppilastaan laulutunnilla, ovat pyrkimys ymmärtävään, selkeään ja tasa-arvoiseen vuorovaikutukseen, sensitiivinen ohjaus kehon ja mielen hahmottamiseen psykofyysisenä kokonaisuutena ja positiivinen kannustus sekä vahvuuksien korostaminen.
Konkreettiset harjoitukset löysin haastatteluista. Löytämäni harjoitteet on tarkoitettu nimenomaan itsetuntoa parantaviksi ja mielen esteiden ylittämiseksi. Harjoitteet ovat pääasiassa positiiviseen pedagogiikkaan nojaavia kehoa rentouttavia mielikuvaharjoitteita.
Laulamisen ja itsetunnon yhteydestä on kirjoitettu opinnäytetöitä, väitöskirjoja ja artikkeleita erilaisista näkökulmista. Se osoittaa, että aihe on ilmeisen tärkeä. Itselleni tärkeintä opinnäytetyössä oli oman ammattitaitoni sekä itsetuntoni kehittäminen. Mitä paremmin ymmärrän laulamisen ja itsetunnon suhdetta, sitä paremmat mahdollisuudet minulla on opettajana auttaa oppilaitani, joita heikko itsetunto estää pääsemästä täyteen potentiaaliinsa laulajina.