Flutter-ohjelmistokehyksen ja Android-natiivikehityksen vertailu
Espo, Jalmari (2023)
Espo, Jalmari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915611
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää kaksi mobiilisovellusta, toinen käyttäen Googlen ohjelmistokehys Flutteria ja toinen natiivia Androidia ja verrata niiden toimintaa ja suorituskykyä samat ominaisuudet omaavissa sovelluksissa. Flutter on monialustainen, ja sillä voi luoda sovelluksen yhdellä koodipohjalla mobiililaitteille, työpöytäsovelluksille ja verkkoselaimille. Flutterin ohjelmointikielenä käytetään olio-orientoitunutta Dartia. Android pitää sisällään ohjelmistokehityspaketin, ja Android-natiivin ohjelmointi onnistuu Java- tai Kotlin-kieltä käyttäen. Android-natiivilla voidaan rakentaa sovelluksia useiden eri valmistajien puhelimille ja tableteille, joiden käyttöjärjestelmä on Android. Androidilla on myös valmiiksi sovellusten jakeluun tarkoitettu Google Play -kauppa.
Työssä onnistuttiin luomaan molempia teknologioita käyttäen sovellukset, joissa oli samat ominaisuudet 3D-mallien renderöintiin lisättyyn todellisuuteen ja kuvankäsittelyyn. Flutter-sovellus oli Android-natiivisovellusta suorituskyvyltään parempi niin 3D-mallien renderöinnissä kuin kuvankäsittelyssäkin. Sovelluskehitys molemmilla teknologioilla onnistui hyvin. Android-natiivikehitys oli hieman helpompaa kuin Flutterilla, koska Androidille oli tarjolla kattavammat dokumentaatiot ja enemmän kirjastovaihtoehtoja, joita hyödyntää.
Työssä onnistuttiin luomaan molempia teknologioita käyttäen sovellukset, joissa oli samat ominaisuudet 3D-mallien renderöintiin lisättyyn todellisuuteen ja kuvankäsittelyyn. Flutter-sovellus oli Android-natiivisovellusta suorituskyvyltään parempi niin 3D-mallien renderöinnissä kuin kuvankäsittelyssäkin. Sovelluskehitys molemmilla teknologioilla onnistui hyvin. Android-natiivikehitys oli hieman helpompaa kuin Flutterilla, koska Androidille oli tarjolla kattavammat dokumentaatiot ja enemmän kirjastovaihtoehtoja, joita hyödyntää.