Moottoriveneen telakointiaseman suunnittelu
Matkaselkä, Ville (2023)
Matkaselkä, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915293
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään suunnitteluaiheinen tuotekehitysprojekti, joka on toteutettu toimeksiantajalle. Tuotekehitysprojektin tarkoituksena oli suunnitella moottoriveneen telakointiasema. Aihe opinnäytetyölle syntyi toimeksiantajan tarpeesta helpottaa veneen vesille saantia ja rantautumista yksin veneellä liikuttaessa. Toinen opinnäytetyössä tarkasteltu asia oli tuotteen mahdollinen kaupallistaminen. Toimeksiantaja halusi suunnittelutyön lisäksi selvittää, onko tuotteen kaupallistaminen järkevää. Suunnittelun keskeinen tavoite oli saada aikaan ratkaisu, joka on paitsi yksinkertainen mutta myös järkevä logistisesti ajateltuna. Telakointiasema tulisi koostumaan radasta ja kelkasta, minkä päälle vene ajetaan. Kelkan oli tarkoitus liikkua rataa pitkin sähkökäyttöisen vinssin avulla.
Telakointiaseman suunnittelussa edettiin systemaattisen tuotekehityksen prosessin mukaisesti. Suunnittelu jaettiin esisuunnitteluun ja yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opinnäytetyö aloitettiin aloituspalaverilla, jossa sovittiin projektin reunaehdot, kuten työn rajaus, aikataulu sekä projektin tavoitteet. Aloituspalaverin perusteella projektista laadittiin suunnitelma, johon projektin keskeiset asiat kirjattiin. Esisuunnittelun aikana telakointiasemasta muodostettiin kokonaistoiminto, joka jaettiin edelleen osatoimintoihin ja niiden ratkaisuihin. Ratkaisuvaihtoehtoja syntyi muun muassa kelkan liikkumisesta radalla sekä radan profiilin valinnasta. Esisuunnittelun edetessä telakointiasemasta muodostui useita eri ratkaisuvaihtoehtoja, joista yksi valittiin toteutukseen katselmoinnissa esisuunnitteluvaiheen lopuksi.
Yksityiskohtaisessa suunnittelussa lähdettiin valittua ratkaisuvaihtoehtoa jatkojalostamaan eteenpäin. Jo esisuunnitteluvaiheen aikana oli selvää, että materiaalin valinnassa täytyy ottaa huomioon kosteus ja ympäristön aiheuttamat rasitukset, jonka vuoksi sekä radan että kelkan materiaaliksi valikoitui kuumasinkitty teräs. Yksityiskohtainen suunnittelu jatkui tuotesuunnittelulla, jonka aikana telakointiasemasta ja sen komponenteista tuotettiin useita 3D-malleja Solidworks-ohjelmaa käyttäen. Tuotetuista malleista tehtiin valmistus- ja kokoonpanopiirustukset, jotka toimitettiin toimeksiantajalle projektin lopussa. Yksityiskohtaisen suunnittelun jälkeen telakointiasemalle tehtiin kustannusarvio, jossa otettiin huomioon muun muassa tuotteen materiaalikustannukset sekä arvio telakointiasemaa varten valmistettavista osista.
Telakointiasema on rakenteeltaan modulaarinen ja yksinkertainen sekä kustannuksiltaan maltillinen, mikä edesauttaa tuotteen mahdollista kaupallistamista tulevaisuudessa. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi järkevä ja toimiva kokonaisuus, joka täyttää opinnäytetyön alussa asetetut tavoitteet.
Telakointiaseman suunnittelussa edettiin systemaattisen tuotekehityksen prosessin mukaisesti. Suunnittelu jaettiin esisuunnitteluun ja yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opinnäytetyö aloitettiin aloituspalaverilla, jossa sovittiin projektin reunaehdot, kuten työn rajaus, aikataulu sekä projektin tavoitteet. Aloituspalaverin perusteella projektista laadittiin suunnitelma, johon projektin keskeiset asiat kirjattiin. Esisuunnittelun aikana telakointiasemasta muodostettiin kokonaistoiminto, joka jaettiin edelleen osatoimintoihin ja niiden ratkaisuihin. Ratkaisuvaihtoehtoja syntyi muun muassa kelkan liikkumisesta radalla sekä radan profiilin valinnasta. Esisuunnittelun edetessä telakointiasemasta muodostui useita eri ratkaisuvaihtoehtoja, joista yksi valittiin toteutukseen katselmoinnissa esisuunnitteluvaiheen lopuksi.
Yksityiskohtaisessa suunnittelussa lähdettiin valittua ratkaisuvaihtoehtoa jatkojalostamaan eteenpäin. Jo esisuunnitteluvaiheen aikana oli selvää, että materiaalin valinnassa täytyy ottaa huomioon kosteus ja ympäristön aiheuttamat rasitukset, jonka vuoksi sekä radan että kelkan materiaaliksi valikoitui kuumasinkitty teräs. Yksityiskohtainen suunnittelu jatkui tuotesuunnittelulla, jonka aikana telakointiasemasta ja sen komponenteista tuotettiin useita 3D-malleja Solidworks-ohjelmaa käyttäen. Tuotetuista malleista tehtiin valmistus- ja kokoonpanopiirustukset, jotka toimitettiin toimeksiantajalle projektin lopussa. Yksityiskohtaisen suunnittelun jälkeen telakointiasemalle tehtiin kustannusarvio, jossa otettiin huomioon muun muassa tuotteen materiaalikustannukset sekä arvio telakointiasemaa varten valmistettavista osista.
Telakointiasema on rakenteeltaan modulaarinen ja yksinkertainen sekä kustannuksiltaan maltillinen, mikä edesauttaa tuotteen mahdollista kaupallistamista tulevaisuudessa. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi järkevä ja toimiva kokonaisuus, joka täyttää opinnäytetyön alussa asetetut tavoitteet.