Henkilöstön työhyvinvointi kansainvälisessä huolintayrityksessä
Nåhls, Jenna (2023)
Nåhls, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915399
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmaa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa kohdeyrityksenä toimivan kansainvälisen huolintayrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytila ja löytää keinoja, joilla sitä voitaisiin parantaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teemasta: työhyvinvointi, työhyvinvoinnin portaat sekä työhyvinvoinnin johtaminen. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Tutkimukseen haastatellaan kohdeyrityksen kolmea työntekijää, jotka kaikki työskentelevät samoissa työtehtävissä. Haastattelun runko rakennetaan teoreettisen viitekehyksen pohjalta, jonka jälkeen vastaukset analysoidaan ja luodaan johtopäätökset.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita henkilöstön voivan pääasiassa hyvin. Kohderyhmän kokemassa työhyvinvoinnissa keskeisessä roolissa esiin nousi työyhteisö. Työoloihin panostamalla voitaisiin saavuttaa kokonaisvaltaisempaa työhyvinvointia. Työhyvinvointia kohdeyrityksessä voitaisiin parantaa panostamalla erityisesti tiimiytymiseen ja resursseihin. Kehityskohteeksi nousi myös organisaation ja tiimin välinen kommunikaation puute. Työntekijät itse voisivat lisätä työhyvinvointia erityisesti työpäiviä tauottamalla. This thesis was made as part of the Bachelor of Business Administration degree at Vaasa University of Applied Sciences. The aim of the research was to find out the current state of personnel’s well-being at work in an international freight forwarding company and to find ways to improve it.
The theoretical framework of the research consists of three themes: well-being at work, steps of well-being at work and management of well-being at work. The empirical research of the thesis was executed as a qualitative study using interviews as method. Three employees of the target company were interviewed for the thesis. The structure of the interview is based on the theoretical framework, the answers are analysed, and the conclusions are made based on the answers.
Based on the empirical research, it can be stated that the personnel’s well-being at work is mostly at a good level. The work community plays a big role in the wellbeing experienced. By investing in working conditions, more comprehensive wellbeing at work could be achieved. Work well-being in the target company could be improved by investing more in team building and resources. The lack of communication between the organization and the team also stood out as a development target. The employees themselves could increase work well-being especially by taking breaks.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teemasta: työhyvinvointi, työhyvinvoinnin portaat sekä työhyvinvoinnin johtaminen. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Tutkimukseen haastatellaan kohdeyrityksen kolmea työntekijää, jotka kaikki työskentelevät samoissa työtehtävissä. Haastattelun runko rakennetaan teoreettisen viitekehyksen pohjalta, jonka jälkeen vastaukset analysoidaan ja luodaan johtopäätökset.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita henkilöstön voivan pääasiassa hyvin. Kohderyhmän kokemassa työhyvinvoinnissa keskeisessä roolissa esiin nousi työyhteisö. Työoloihin panostamalla voitaisiin saavuttaa kokonaisvaltaisempaa työhyvinvointia. Työhyvinvointia kohdeyrityksessä voitaisiin parantaa panostamalla erityisesti tiimiytymiseen ja resursseihin. Kehityskohteeksi nousi myös organisaation ja tiimin välinen kommunikaation puute. Työntekijät itse voisivat lisätä työhyvinvointia erityisesti työpäiviä tauottamalla.
The theoretical framework of the research consists of three themes: well-being at work, steps of well-being at work and management of well-being at work. The empirical research of the thesis was executed as a qualitative study using interviews as method. Three employees of the target company were interviewed for the thesis. The structure of the interview is based on the theoretical framework, the answers are analysed, and the conclusions are made based on the answers.
Based on the empirical research, it can be stated that the personnel’s well-being at work is mostly at a good level. The work community plays a big role in the wellbeing experienced. By investing in working conditions, more comprehensive wellbeing at work could be achieved. Work well-being in the target company could be improved by investing more in team building and resources. The lack of communication between the organization and the team also stood out as a development target. The employees themselves could increase work well-being especially by taking breaks.