Ulkoisen työnantajakuvan markkinointi - Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan?: case LähiTapiola Pohjanmaa
Yli-Mäenpää, Ida (2023)
Yli-Mäenpää, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915614
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitä asioita kaupallista alaa opiskelevat korkeakouluopiskelijat arvostavat työnantajassa. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, mistä sosiaalisen median kanavista kohderyhmän tavoittaa parhaiten sekä millainen sisältö puhuttelee heitä.
Tutkimuksen ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään työnantajamielikuvan muodostumiseen liittyvää teoriaa, jossa avataan työnantajabrändin, työnantajamielikuvan ja työnantaja imagon muodostumista. Toisessa teorialuvussa käydään läpi työntekijäkokemuksen muodostumista. Viimeisessä teorialuvussa avataan rekrytointiin ja sosiaalisen median markkinointiin liittyviä tekijöitä. Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle, eli kaupallista alaa opiskeleville korkeakouluopiskelijoille.
Tutkimustulosten avulla voidaan todeta potentiaalisten työntekijöiden arvostavan taloudellisia, toiminnallisia, psykologisia sekä organisaation ominaisuuksia potentiaalisessa työnantajassa. Näitä asioita ovat mm. hyvä palkka, positiivinen työilmapiiri, työntekijöiden hyvinvointi, johdon osoittama luottamus, etätyömahdollisuus ja joustavat työajat. Kohderyhmä arvostaa myös palautteen saantia sekä mahdollisuutta itseohjautuvuudelle. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kohderyhmä hyödyntää LinkedIniä eniten työnhakuun. Kohderyhmää puhuttelee mukaansatempaava viestintä ja markkinointi, jonka myötä yrityksestä tulisi saada helposti lähestyttävä mielikuva.
Tutkimuksen ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään työnantajamielikuvan muodostumiseen liittyvää teoriaa, jossa avataan työnantajabrändin, työnantajamielikuvan ja työnantaja imagon muodostumista. Toisessa teorialuvussa käydään läpi työntekijäkokemuksen muodostumista. Viimeisessä teorialuvussa avataan rekrytointiin ja sosiaalisen median markkinointiin liittyviä tekijöitä. Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisella, eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle, eli kaupallista alaa opiskeleville korkeakouluopiskelijoille.
Tutkimustulosten avulla voidaan todeta potentiaalisten työntekijöiden arvostavan taloudellisia, toiminnallisia, psykologisia sekä organisaation ominaisuuksia potentiaalisessa työnantajassa. Näitä asioita ovat mm. hyvä palkka, positiivinen työilmapiiri, työntekijöiden hyvinvointi, johdon osoittama luottamus, etätyömahdollisuus ja joustavat työajat. Kohderyhmä arvostaa myös palautteen saantia sekä mahdollisuutta itseohjautuvuudelle. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kohderyhmä hyödyntää LinkedIniä eniten työnhakuun. Kohderyhmää puhuttelee mukaansatempaava viestintä ja markkinointi, jonka myötä yrityksestä tulisi saada helposti lähestyttävä mielikuva.