Podcastien markkinointi Instagramissa: miten podcasteja markkinoidaan Instagramissa ja voivatko ne menestyä ilman sosiaalista mediaa?
Karjalainen, Hanna-Riikka (2023)
Karjalainen, Hanna-Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915496
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelin, miten podcasteja markkinoidaan sosiaalisessa mediassa ja voiko podcast menestyä ylipäätään ilman sosiaalista mediaa. Tutkimukseni perusteella selvisi, että Instagram-tilillä on suuri merkitys podcastien markkinoinnissa ja parhaimmillaan markkinointikuvat keräävät jopa tuhansia tykkäyksiä sekä kommentteja.
Tutkin opinnäytetyössäni viiden erin podcastin Instagram-tiliä ja niihin tehtyjä julkaisuja
joulukuussa 2022. Tutkin sitä, millaiset julkaisut saavat reagointeja ja kuinka visuaalisia julkaisut olivat. Tutkimustapana käytän kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista sisällönanalyysiä. Käytän niitä täydentämään toisiaan.
Henkilöbrändin merkitys markkinoinnissa oli myös tärkeä tarkastelun kohde
opinnäytetyössäni. Usealla tutkimieni podcastien juontajalla on vahva henkilöbrändi, joka kantoi osaksi myös podcastien puolelle. Kuitenkin selkeästi podcastien Instagram-tileillä markkinoitiin podcastia eikä esimerkiksi juontajaa tai hänen olemassa olevaa brändiään. In this thesis, I examined how podcasts are marketed on social media and whether a
podcast can be successful at all without social media. Based on my research, it turned out that the Instagram account is of great importance in the podcasts' marketing and, in the best case, the marketing photos collect even thousands of likes and comments.
In my thesis, I studied five Instagram accounts of different podcasts and the posts made on them in December-month 2022. I studied what kind of posts get reactions and how visual the posts were. As a research method, I used quantitative and qualitative content analysis. I applied them to complement each other.
The importance of the personal brand in marketing was also an important subject of
examination in my thesis. Several of the podcast hosts I researched have a strong personal brand, and they carried over to the podcast side as well. However, podcasts' Instagram accounts clearly marketed the podcast and not, for example, the host or his existing brand.
Tutkin opinnäytetyössäni viiden erin podcastin Instagram-tiliä ja niihin tehtyjä julkaisuja
joulukuussa 2022. Tutkin sitä, millaiset julkaisut saavat reagointeja ja kuinka visuaalisia julkaisut olivat. Tutkimustapana käytän kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista sisällönanalyysiä. Käytän niitä täydentämään toisiaan.
Henkilöbrändin merkitys markkinoinnissa oli myös tärkeä tarkastelun kohde
opinnäytetyössäni. Usealla tutkimieni podcastien juontajalla on vahva henkilöbrändi, joka kantoi osaksi myös podcastien puolelle. Kuitenkin selkeästi podcastien Instagram-tileillä markkinoitiin podcastia eikä esimerkiksi juontajaa tai hänen olemassa olevaa brändiään.
podcast can be successful at all without social media. Based on my research, it turned out that the Instagram account is of great importance in the podcasts' marketing and, in the best case, the marketing photos collect even thousands of likes and comments.
In my thesis, I studied five Instagram accounts of different podcasts and the posts made on them in December-month 2022. I studied what kind of posts get reactions and how visual the posts were. As a research method, I used quantitative and qualitative content analysis. I applied them to complement each other.
The importance of the personal brand in marketing was also an important subject of
examination in my thesis. Several of the podcast hosts I researched have a strong personal brand, and they carried over to the podcast side as well. However, podcasts' Instagram accounts clearly marketed the podcast and not, for example, the host or his existing brand.