Käytettävyysevaluaatio tietokoneroolipelien käyttöliittymistä
Niemi, Panu (2023)
Niemi, Panu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida tietokoneroolipelien käyttöliittymien käytettävyyttä, sekä tarkastella millaisia yhteisiä käytettävyyttä edesauttavia ja heikentäviä tekijöitä tietokoneroolipelien käyttöliittymissä ilmenee.
Työn teoreettisessa osuudessa määritellään tietokoneroolipelit omana videopeligenrenään sekä käsitellään käytettävyys, videopeleille tyypilliset käyttöliittymäelementit ja -luokat, ja arvioinnissa hyödynnettävät käytettävyyden heuristiikat. Tutkielmassa arvioidaan heuristisen evaluaation periaatteita hyödyntäen neljää tietokoneroolipeliä, jotka on julkaistu vuosien 2018 ja 2023 väliltä. Tutkimusosuus esittelee tutkittavat tietokoneroolipelit sekä tuo esille pelisessioiden aikana ilmenneitä huomattavia käytettävyysongelmia. Jokaiselle kohdatulle ongelmalle esitetään parannuksia, joiden avulla käytettävyyttä voidaan parantaa.
Tutkielmassa nousi esille, että tietokoneroolipelien käyttöliittymät tyypillisesti rikkovat sensorisen mukavuuden, minimaalisuuden ja esteettisyyden heuristiikkoja. Heuristiikkoja rikkovat käyttöliittymäelementit olivat tyypillisesti diegeettisiä ja metakäyttöliittymäelementtejä. Arvioinnin perusteella voidaan sanoa, että tietokoneroolipelien käyttöliittymät priorisoivat visuaalisuutta käytettävyyden ylitse vahvistaakseen pelaajan uppoutumista pelin maailmaan. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että videopelien käytettävyyden arvioinnissa ei voida hyödyntää universaaleja heuristiikkoja, vaan ne on valittava tapauskohtaisesti palvelemaan peliä ja sen mekaniikkoja.
Tutkielmasta muodostui yleiskatsaus tietokoneroolipelien käyttöliittymien käytettävyyteen. Videopelien ja erityisesti tietokoneroolipelien suunnittelu sekä valmistaminen on haastava prosessi, mutta niiden käyttöliittymien käytettävyyttä ei tulisi missään nimessä sivuuttaa. Pelaaja on riippuvainen käyttöliittymien informaatiosta, ja on tärkeää, että niistä tehdään mahdollisimman käyttäjäystävällisiä.
Työn teoreettisessa osuudessa määritellään tietokoneroolipelit omana videopeligenrenään sekä käsitellään käytettävyys, videopeleille tyypilliset käyttöliittymäelementit ja -luokat, ja arvioinnissa hyödynnettävät käytettävyyden heuristiikat. Tutkielmassa arvioidaan heuristisen evaluaation periaatteita hyödyntäen neljää tietokoneroolipeliä, jotka on julkaistu vuosien 2018 ja 2023 väliltä. Tutkimusosuus esittelee tutkittavat tietokoneroolipelit sekä tuo esille pelisessioiden aikana ilmenneitä huomattavia käytettävyysongelmia. Jokaiselle kohdatulle ongelmalle esitetään parannuksia, joiden avulla käytettävyyttä voidaan parantaa.
Tutkielmassa nousi esille, että tietokoneroolipelien käyttöliittymät tyypillisesti rikkovat sensorisen mukavuuden, minimaalisuuden ja esteettisyyden heuristiikkoja. Heuristiikkoja rikkovat käyttöliittymäelementit olivat tyypillisesti diegeettisiä ja metakäyttöliittymäelementtejä. Arvioinnin perusteella voidaan sanoa, että tietokoneroolipelien käyttöliittymät priorisoivat visuaalisuutta käytettävyyden ylitse vahvistaakseen pelaajan uppoutumista pelin maailmaan. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että videopelien käytettävyyden arvioinnissa ei voida hyödyntää universaaleja heuristiikkoja, vaan ne on valittava tapauskohtaisesti palvelemaan peliä ja sen mekaniikkoja.
Tutkielmasta muodostui yleiskatsaus tietokoneroolipelien käyttöliittymien käytettävyyteen. Videopelien ja erityisesti tietokoneroolipelien suunnittelu sekä valmistaminen on haastava prosessi, mutta niiden käyttöliittymien käytettävyyttä ei tulisi missään nimessä sivuuttaa. Pelaaja on riippuvainen käyttöliittymien informaatiosta, ja on tärkeää, että niistä tehdään mahdollisimman käyttäjäystävällisiä.