Piristystä someen sosiaalisen median kehittämissuunnitelman avulla: case Dark River Festival
Meronen, Iida (2023)
Meronen, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915729
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään tapaustutkimuksena, kuinka Dark River Festivalin sosiaalisen median käyttöä voi kehittää. Työn tilaajana on kotkalainen tapahtumatuotantoyritys East Coast Events oy, joka järjestää Dark River Festivalia. Opinnäytetyön aihe rajattiin tilaajan kanssa, sillä he kokivat sosiaalisen median tarvitsevan enemmän suunnitelmallisuutta.
Tietopohjassa käsitellään tapahtumamarkkinointia sekä sosiaalisen median roolia markkinoinnissa. Tämän lisäksi työssä käydään läpi keskeisiä sosiaalisen median kanavia sekä ajankohtaisia trendejä. Kehittämistyön tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, dokumenttianalyysia sekä benchmarkingia.
Tuloksissa käy ilmi Dark River Festivalin sosiaalisen median nykyinen tilanne, millainen seuraajakunta heillä on, sekä miten muut organisaatiot hyödyntävät sosiaalista mediaa.
Dark River Festivalilla on käytössään Instagram, Facebook sekä Tiktok. Näitä sosiaalisen median kanavia ei hyödynnetä täyteen potentiaaliinsa vielä. Kehittämisehdotuksissa käsitellään, miten kunkin kanavan käyttöä voisi kehittää, sekä kuinka suunnitelmallisuutta ja vuorovaikutusta seuraajien kanssa voi lisätä. Ehdotuksissa on kiinnitetty huomiota muun muassa hashtagien käyttöön, sisällön monipuolisuuteen, sekä seuraajien sitouttamiseen. Kehittämisehdotukset ovat myös koottu sosiaalisen median muistilistaan.
Tietopohjassa käsitellään tapahtumamarkkinointia sekä sosiaalisen median roolia markkinoinnissa. Tämän lisäksi työssä käydään läpi keskeisiä sosiaalisen median kanavia sekä ajankohtaisia trendejä. Kehittämistyön tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, dokumenttianalyysia sekä benchmarkingia.
Tuloksissa käy ilmi Dark River Festivalin sosiaalisen median nykyinen tilanne, millainen seuraajakunta heillä on, sekä miten muut organisaatiot hyödyntävät sosiaalista mediaa.
Dark River Festivalilla on käytössään Instagram, Facebook sekä Tiktok. Näitä sosiaalisen median kanavia ei hyödynnetä täyteen potentiaaliinsa vielä. Kehittämisehdotuksissa käsitellään, miten kunkin kanavan käyttöä voisi kehittää, sekä kuinka suunnitelmallisuutta ja vuorovaikutusta seuraajien kanssa voi lisätä. Ehdotuksissa on kiinnitetty huomiota muun muassa hashtagien käyttöön, sisällön monipuolisuuteen, sekä seuraajien sitouttamiseen. Kehittämisehdotukset ovat myös koottu sosiaalisen median muistilistaan.