Työelämään siirtymistä tukevan jäsenpalvelumallin kehittäminen Toimintaterapeuttiliitolle
Säisä, Mette (2023)
Säisä, Mette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015769
Tiivistelmä
Kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea valmistumassa olevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden työelämään siirtymistä ja siten vähentää vastavalmistuneen ammattilaisen kokemaa kuormitusta. Tavoitteena oli muotoilla Toimintaterapeuttiliitolle jäsenpalvelumalli, joka vastaa opintojen loppuvaiheessa olevien opiskelijajäsenten ammatillisen tuen tarpeeseen.
Kehittämistyön lopputuotoksena muotoiltiin pilotointivalmis pienryhmämentoroinnin jäsenpalvelumalli. Malli sisältää kehittämistyössä käytettyyn tietoperustaan ja kerättyyn tietoon pohjautuvan näkemyksen siitä, miten Toimintaterapeuttiliitto voi tukea loppuvaiheen toimintaterapeuttiopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden toimintaterapeuttien ammatti-identiteetin ja ammatillisen osaamisen vahvistumista jäsenlähtöisesti. Vahvan ammatti-identiteetin rakentuminen on tärkeää, sillä epäselvä ammatti-identiteetti on yhteydessä toimintaterapeuttien kokemaan työuupumukseen.
Kehittämistyö toteutui ammattiliittokontekstissa ja sen tietoperusta muodostuu ammatti-identiteetin, mentoroinnin ja palvelumuotoilun käsitteistä ja teorioista. Nykyisen yhteiskunnallisen tilanteen sekä ammattiliittojen toimintaympäristön ja työelämän muutosten myötä ammattiliittotoiminnassa korostuu tarve ymmärtää jäsenten tarpeita. Kehittämistyössä on hyödynnetty palvelumuotoiluajattelua ja siihen sisältyen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Yhteiskehittämisen toimijoita olivat opinnäytetyön tekijän lisäksi Toimintaterapeuttiliiton opiskelijajäsenet sekä henkilöstö.
Toimintaterapeuttien työtehtävät ovat moninaisia, ja opintojen aikana on mahdollista tutustua vain osaan toimintaterapian menetelmistä ja toimintaterapia-alan työmahdollisuuksista. Tämä voi lisätä valmistumassa olevan toimintaterapeuttiopiskelijan epävarmuutta oman ammatillisen osaamisen riittävyydestä. Kehittämistyön tulokset osoittavat, että valmistumassa olevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden tuen tarpeet ovat moninaisia ja ne liittyvät laajasti niin käytännön työssä vaadittavien menetelmien ja taitojen vahvistamiseen, oman ammatillisen osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen sekä työn tekoa ohjaavan järjestelmän tuntemuksen lisäämiseen.
Tämän kehittämistyön lopputuloksena muotoiltu pienryhmämentoroinnin jäsenpalvelumalli huomioi osallistujien yksilöllisyyden suhteessa ammatilliseen tuen tarpeeseen. Sen ydintoteutusmuoto on pienryhmätoiminta, mutta se sisältää myös muita tavoitteellista työskentelyä vahvistavia tukitoimintoja.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla.
Kehittämistyön lopputuotoksena muotoiltiin pilotointivalmis pienryhmämentoroinnin jäsenpalvelumalli. Malli sisältää kehittämistyössä käytettyyn tietoperustaan ja kerättyyn tietoon pohjautuvan näkemyksen siitä, miten Toimintaterapeuttiliitto voi tukea loppuvaiheen toimintaterapeuttiopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden toimintaterapeuttien ammatti-identiteetin ja ammatillisen osaamisen vahvistumista jäsenlähtöisesti. Vahvan ammatti-identiteetin rakentuminen on tärkeää, sillä epäselvä ammatti-identiteetti on yhteydessä toimintaterapeuttien kokemaan työuupumukseen.
Kehittämistyö toteutui ammattiliittokontekstissa ja sen tietoperusta muodostuu ammatti-identiteetin, mentoroinnin ja palvelumuotoilun käsitteistä ja teorioista. Nykyisen yhteiskunnallisen tilanteen sekä ammattiliittojen toimintaympäristön ja työelämän muutosten myötä ammattiliittotoiminnassa korostuu tarve ymmärtää jäsenten tarpeita. Kehittämistyössä on hyödynnetty palvelumuotoiluajattelua ja siihen sisältyen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Yhteiskehittämisen toimijoita olivat opinnäytetyön tekijän lisäksi Toimintaterapeuttiliiton opiskelijajäsenet sekä henkilöstö.
Toimintaterapeuttien työtehtävät ovat moninaisia, ja opintojen aikana on mahdollista tutustua vain osaan toimintaterapian menetelmistä ja toimintaterapia-alan työmahdollisuuksista. Tämä voi lisätä valmistumassa olevan toimintaterapeuttiopiskelijan epävarmuutta oman ammatillisen osaamisen riittävyydestä. Kehittämistyön tulokset osoittavat, että valmistumassa olevien toimintaterapeuttiopiskelijoiden tuen tarpeet ovat moninaisia ja ne liittyvät laajasti niin käytännön työssä vaadittavien menetelmien ja taitojen vahvistamiseen, oman ammatillisen osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen sekä työn tekoa ohjaavan järjestelmän tuntemuksen lisäämiseen.
Tämän kehittämistyön lopputuloksena muotoiltu pienryhmämentoroinnin jäsenpalvelumalli huomioi osallistujien yksilöllisyyden suhteessa ammatilliseen tuen tarpeeseen. Sen ydintoteutusmuoto on pienryhmätoiminta, mutta se sisältää myös muita tavoitteellista työskentelyä vahvistavia tukitoimintoja.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla.