Kasvustrategia pakopelialan yritykselle : kasvun mahdollistaminen ja kilpailukyvyn tukeminen kasvustrategian keinoin
Ojala, Arlene (2023)
Ojala, Arlene
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015865
Tiivistelmä
2020-luvun alussa koronapandemia, Ukrainan sota sekä inflaatio kurittivat monia aloja. Matkailuala ja sen sivutuotteena myös pakopeliala kärsi näistä globaaleista kriiseistä laajamittaisesti. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä oli vuodesta 2016 saakka toiminut pakopelialan yritys, jonka palveluihin kuuluivat pakohuoneet, vuokrattavat ja liikuteltavat pakopelit, konsultointipalvelut sekä erilaisia lautapelejä ja nettipakopelejä tarjoava verkkokauppa.
Opinnäytetyön kohdeyrityksessä investoinnit ja kasvuaihiot olivat globaalien kriisien myötä olleet pitkään tauolla. Yrityksessä oli kuitenkin tunnistettu tarve määrätietoiselle kasvun hakemiselle, jotta tulevaisuudessa pystyttäisiin vastaamaan sekä kilpailuun, että asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja liiketoiminta saataisiin jälleen nousujohteiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää työkaluja kohdeyrityksen kannattavaan kasvuun. Työn tarkoituksena oli luoda kasvustrategia ja toimintasuunnitelma sekä kirkastaa kohdeyrityksen positiota markkinassa.
Opinnäytetyön tutkimusote oli konstruktiivinen ja opinnäytetyöprosessi noudatti konstruktiivisen tutkimuksen kehitysprosessia. Kasvustrategia laadittiin soveltaen Patelin (2023) kasvutavoitteet-mallia sekä Sutisen ja Haapakorvan (2021) strategiaprosessia ja strategisten valintojen kuutta näkökulmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin workshop-työskentelyä, kirjallisten dokumenttien keräämistä, kokouksiin osallistumista ja benchmarking-menetelmää.
Työn lopputulemana kohdeyritykselle luotiin kasvustrategia sekä toimenpidesuunnitelma tuleville vuosille. Tutkimusprosessin aikana saavutettiin myös uutta toimiala- ja kilpailijanäkemystä ja havaittiin, mitä kasvua haittaavia tekijöitä yrityksestä löytyi.
Opinnäytetyön kohdeyrityksessä investoinnit ja kasvuaihiot olivat globaalien kriisien myötä olleet pitkään tauolla. Yrityksessä oli kuitenkin tunnistettu tarve määrätietoiselle kasvun hakemiselle, jotta tulevaisuudessa pystyttäisiin vastaamaan sekä kilpailuun, että asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja liiketoiminta saataisiin jälleen nousujohteiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää työkaluja kohdeyrityksen kannattavaan kasvuun. Työn tarkoituksena oli luoda kasvustrategia ja toimintasuunnitelma sekä kirkastaa kohdeyrityksen positiota markkinassa.
Opinnäytetyön tutkimusote oli konstruktiivinen ja opinnäytetyöprosessi noudatti konstruktiivisen tutkimuksen kehitysprosessia. Kasvustrategia laadittiin soveltaen Patelin (2023) kasvutavoitteet-mallia sekä Sutisen ja Haapakorvan (2021) strategiaprosessia ja strategisten valintojen kuutta näkökulmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin workshop-työskentelyä, kirjallisten dokumenttien keräämistä, kokouksiin osallistumista ja benchmarking-menetelmää.
Työn lopputulemana kohdeyritykselle luotiin kasvustrategia sekä toimenpidesuunnitelma tuleville vuosille. Tutkimusprosessin aikana saavutettiin myös uutta toimiala- ja kilpailijanäkemystä ja havaittiin, mitä kasvua haittaavia tekijöitä yrityksestä löytyi.