Vaikuttajien näkemykset PR-lähetysten vastuullisuudesta
Tähtinen, Ella (2023)
Tähtinen, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016002
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka avulla on haluttu selvittää mitkä ovat vaikuttajien näkemykset PR-lähetysten vastuullisuudesta. Tarkoituksena on ymmärtää vaikuttajien ajatuksia PR-lähetysten vastuullisuuden ympärillä sekä kuulla heiltä mitkä toimintamallit PR-lähetyksiin liittyen palvelevat vaikuttajia parhaiten heidän työssään vaikuttajina. Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen viestintätoimisto ja konsulttitalo Miltton Oy.
Työn tietoperustana on vaikuttaja-PR ja vastuullisuus. Käsittelen tietoperustassa vaikuttajat, vaikuttajamarkkinoinnin, vaikuttaja-PR:n, ansaittu näkyvyys, PR-lähetykset, vaikuttajien verotuksen sekä yritysten yhteiskuntavastuun. Tietoperusta antaa lukijalle hyvän käsityksen vaikuttaja-PR:stä ja PR-lähetyksiin liittyvästä vastuullisuudesta ja avaan työlle keskeisimmät käsitteet. Opinnäytetyön aineistonhankintamenetelmät ovat vaikuttajille kohdennettu kysely sekä ryhmähaastattelut. Verkkokyselynä toteutetun kyselyn avulla selvitettiin laajasti vaikuttajien näkemyksiä PR-lähetysten vastuullisuuteen liittyen ja kahden ryhmähaastattelun avulla selvitettiin syvällisemmin vaikuttajien näkemyksiä PR-lähetysten vastuullisuudesta ja toimintamalleista.
Opinnäytetyön tuloksina nousi esille neljä keskeistä aihealuetta PR-lähetyksiin liittyen: PR-lähetysten vastuullisuus, oheistuotteet, PR-lähetysten toimitus ja pakkausmateriaalit. Aihealueet ovat keskeisiä PR-lähetysten vastuullisuuteen liittyen ja nämä aiheet nousivat esille kyselyssä ja ryhmähaastatteluissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että vastuullisuus teemat ovat vaikuttajille tärkeitä PR-lähetysten ympärillä, mutta näkemykset PR-lähetysten toimintamallien ympärillä vaihtelevat. Vastuullisuus on koko ajan kasvava trendi ja brändien arvojen tulisi näkyä PR-lähetysten sisällöissä ja kohdata vaikuttajien arvojen kanssa, jotka vastaanottavat PR-lähetyksiä. Tämän takia brändien tulee ylläpitää PR-suhteita heille tärkeiden vaikuttajien kanssa, jotta he tunnistavat mitkä vastuullisuus teemat ovat aidosti tärkeitä heille oleellisille vaikuttajille saavuttaakseen brändille tärkeät tavoitteet PR-lähetysten avulla.
Työn tietoperustana on vaikuttaja-PR ja vastuullisuus. Käsittelen tietoperustassa vaikuttajat, vaikuttajamarkkinoinnin, vaikuttaja-PR:n, ansaittu näkyvyys, PR-lähetykset, vaikuttajien verotuksen sekä yritysten yhteiskuntavastuun. Tietoperusta antaa lukijalle hyvän käsityksen vaikuttaja-PR:stä ja PR-lähetyksiin liittyvästä vastuullisuudesta ja avaan työlle keskeisimmät käsitteet. Opinnäytetyön aineistonhankintamenetelmät ovat vaikuttajille kohdennettu kysely sekä ryhmähaastattelut. Verkkokyselynä toteutetun kyselyn avulla selvitettiin laajasti vaikuttajien näkemyksiä PR-lähetysten vastuullisuuteen liittyen ja kahden ryhmähaastattelun avulla selvitettiin syvällisemmin vaikuttajien näkemyksiä PR-lähetysten vastuullisuudesta ja toimintamalleista.
Opinnäytetyön tuloksina nousi esille neljä keskeistä aihealuetta PR-lähetyksiin liittyen: PR-lähetysten vastuullisuus, oheistuotteet, PR-lähetysten toimitus ja pakkausmateriaalit. Aihealueet ovat keskeisiä PR-lähetysten vastuullisuuteen liittyen ja nämä aiheet nousivat esille kyselyssä ja ryhmähaastatteluissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että vastuullisuus teemat ovat vaikuttajille tärkeitä PR-lähetysten ympärillä, mutta näkemykset PR-lähetysten toimintamallien ympärillä vaihtelevat. Vastuullisuus on koko ajan kasvava trendi ja brändien arvojen tulisi näkyä PR-lähetysten sisällöissä ja kohdata vaikuttajien arvojen kanssa, jotka vastaanottavat PR-lähetyksiä. Tämän takia brändien tulee ylläpitää PR-suhteita heille tärkeiden vaikuttajien kanssa, jotta he tunnistavat mitkä vastuullisuus teemat ovat aidosti tärkeitä heille oleellisille vaikuttajille saavuttaakseen brändille tärkeät tavoitteet PR-lähetysten avulla.