Vastuullinen digimarkkinointi hyväntekeväisyysjärjestössä: case MimmiKummi
Korhonen, Mira (2023)
Korhonen, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on vastuullinen digimarkkinointi hyväntekeväisyysjärjestössä. Työn tilaaja on suomalainen hyväntekeväisyysjärjestö Fida International ja sen tapaus on tilaajan keväällä 2023 lanseeraama kuukausilahjoitustuote MimmiKummi.
Tämä tapaustutkimus pyrki löytämään vastaukset neljään tutkimuskysymykseen. Työn päätutkimuskysymyksen avulla haluttiin selvittää, mitä vastuullinen digimarkkinointi on hyväntekeväisyysjärjestössä. Alakysymysten avulla kartoitettiin puolestaan työn tilaajan vastuullista digimarkkinointia, sekä selvitettiin, mitkä ovat kuluttajien odotukset hyväntekeväisyysjärjestön vastuulliseen digimarkkinointiin liittyen. Lopuksi työn tulosten avulla pohdittiin, kuinka tilaajan vastuullista digimarkkinointia voisi kehittää.
Työn tietopohjana käytettiin kirjallisia lähteitä ja tutkimustietoa, jotka liittyivät digimarkkinointiin, vastuullisuuden teemoihin, sekä hyväntekeväisyysjärjestöjen toimintaan. Aineistonhankintamenetelminä työssä käytettiin haastattelua, kyselyä, sekä benchmarkingia. Työn tuloksia tarkasteltiin eri vastuullisuuden näkökulmista, joita ovat sosiaalinen-, taloudellinen, sekä ympäristövastuullisuus.
Opinnäytetyön tuloksena esittelen kahdeksan kehitysehdotusta MimmiKummin vastuullisen digimarkkinoinnin kehittämiseksi. Kehitysehdotuksia ovat muun muassa digimarkkinointi strategian laatiminen, monikanavaisuuden lisääminen, palvelulupauksen sanoittaminen, sekä konkreettisen ostotuotteen kehittäminen.
Opinnäytetyön tulokset Fida sai käyttöönsä vastuullisen digimarkkinoinnin jatkokehittämistä varten. Kehitysehdotuksia voi helposti soveltaa myös muiden toimijoiden vastuulliseen digimarkkinointiin. Työn ytimessä on ajatus siitä, että vastuullisuus lähtee liikkeelle pienistä teoista, joihin kuka tahansa on kykenevä.
Tämä tapaustutkimus pyrki löytämään vastaukset neljään tutkimuskysymykseen. Työn päätutkimuskysymyksen avulla haluttiin selvittää, mitä vastuullinen digimarkkinointi on hyväntekeväisyysjärjestössä. Alakysymysten avulla kartoitettiin puolestaan työn tilaajan vastuullista digimarkkinointia, sekä selvitettiin, mitkä ovat kuluttajien odotukset hyväntekeväisyysjärjestön vastuulliseen digimarkkinointiin liittyen. Lopuksi työn tulosten avulla pohdittiin, kuinka tilaajan vastuullista digimarkkinointia voisi kehittää.
Työn tietopohjana käytettiin kirjallisia lähteitä ja tutkimustietoa, jotka liittyivät digimarkkinointiin, vastuullisuuden teemoihin, sekä hyväntekeväisyysjärjestöjen toimintaan. Aineistonhankintamenetelminä työssä käytettiin haastattelua, kyselyä, sekä benchmarkingia. Työn tuloksia tarkasteltiin eri vastuullisuuden näkökulmista, joita ovat sosiaalinen-, taloudellinen, sekä ympäristövastuullisuus.
Opinnäytetyön tuloksena esittelen kahdeksan kehitysehdotusta MimmiKummin vastuullisen digimarkkinoinnin kehittämiseksi. Kehitysehdotuksia ovat muun muassa digimarkkinointi strategian laatiminen, monikanavaisuuden lisääminen, palvelulupauksen sanoittaminen, sekä konkreettisen ostotuotteen kehittäminen.
Opinnäytetyön tulokset Fida sai käyttöönsä vastuullisen digimarkkinoinnin jatkokehittämistä varten. Kehitysehdotuksia voi helposti soveltaa myös muiden toimijoiden vastuulliseen digimarkkinointiin. Työn ytimessä on ajatus siitä, että vastuullisuus lähtee liikkeelle pienistä teoista, joihin kuka tahansa on kykenevä.