Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Suojavälimitoituksen optimointi ETCS HTD -konseptissa

Varjoranta, Tuukka (2023)

 
Avaa tiedosto
Varjoranta_Tuukka.pdf (3.579Mt)
Lataukset: 


Varjoranta, Tuukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015962
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käsitellään ETCS-junienkulunvalvontajärjestelmän virtuaalisten suojavälien optimointia ETCS Hybrid Train Detection -konseptissa. Työn tavoitteena oli saada kerättyä tuloksia siitä, miten virtuaalisia suojavälejä voitaisiin paremmin optimoida rataosakohtaisesti. Työn toimeksiantajina toimivat Digirata ja Fintraffic Raide Oy. Tutkimuksen tulosten tarkoituksena on toimia tukena Suomen kansallisen ETCS-suunnitteluohjeen RATO22:n kirjoittamiselle.

Insinöörityön pohjaksi kerättiin tietoa alan eri julkaisuista ja tutkimuksista yleiskuvan muodostamiseksi ETCS HTD -konseptin nykytilasta. ERTMS Users Groupin julkaiseman virallisen HTD -konseptin eri versioita yhdisteltiin kattavan teorian muodostamiseksi, sillä konsepti on edelleen kehitysasteella. Työkaluina työssä hyödynnettiin Väyläviraston tietokantojen ratateknisiä dokumentteja, Euroopan rautatieviraston kehittämää Excel-työkalua jarrutuskäyrien laskennassa ja suojavälien laskentaan kehitettyjä kaavoja. Työssä vertailtiin liikenteeltään kahta erityyppistä rataosaa, jotta saatiin selvitettyä, mitä vaikutuksia rataosan ominaisuuksilla on HTD-konseptin suunnittelussa. Ensimmäinen kohde oli vilkasliikenteinen suuren kapasiteetin kaksiraiteinen rataosa ja toinen pääosin yksiraiteinen pienemmän kapasiteetin omaava rataosa. Näitä kohteita tarkasteltiin ymmärryksen luomiseksi rataosille ominaisista teknisistä rajoitteista koskien virtuaalisten suojavälien sijoittelua. Tarvittavat tiedot kerättiin Väyläviraston tietokannoista, aiheen tutkimuksista ja virallisista HTD-konseptin julkaisuista. Näitä kaikkia tietoja sovellettiin yhteen ja tietojen avulla suoritettiin laskelmia. Laskelmien pohjalta saavutettiin uusia tutkimustuloksia ja päätelmiä.

Työn tuloksina todettiin, että useat radan järjestelmät vaikuttavat HTD-konseptin virtuaalisten suojavälien sijoitteluun. Todettiin, että useat sähköradan kohteet aiheuttavat rajoitteita virtuaalisten suojavälien suunnitteluun monimutkaisemmin kuin työn alussa oletettiin. Rajoitteita ovat mm. imumuuntajat sekä erotusjaksot, joiden vaikutusalueelle ei voida sijoittaa virtuaalisen suojavälin rajakohtaa. Tämän lisäksi pohdittiin HTD-ajastinten arvojen määrittämistä ja niiden käyttöönottamisen vaikutuksia HTD:n kapasiteettihyötyihin. Lopputuloksena todettiin, että HTD-konseptin tarkempaa optimointia varten vaaditaan edelleen lisää tutkimusta ja simulointeja, jotta HTD-konseptista saataisiin mahdollisimman suuret hyödyt rataosan kapasiteetille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste