Hahmosuunnittelu
Hautala, Joona (2023)
Hautala, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015943
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on hahmosuunnittelun eri prosessien ja toteutuksen tutkiminen alusta lop-puun digitaalisilla alustoilla. Tutkielmassa käsitellään muun muassa myös tähän tarkoitukseen sovellettavia tietokoneohjelmia ja työkaluja. Tarkoituksena on selventää kysymystä, miten kaksi-ulotteinen hahmo uudelleen luodaan kolmeulotteiseen muotoon ja mihin tätä uudenulottuvuuden saanutta hahmoa voidaan soveltaa. Tutkimuksessa käydään läpi lisäksi hahmosuunnittelun his-toriaa ja sen muuntautumisesta, sekä pohditaan hahmosuunnittelun tulevaisuutta.
Tutkielmalla pyritään laajentamaan käsitystä hahmojen luomisen ja muuntamisen prosessista. Etenkin koskien kolmeulotteisia hahmoja niiden käytön yleistyessä lukuisissa median muodoissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään netin välityksellä kerätyn aineiston tutkimista sekä eri ohjel-mien, lähestymistapojen testausta.
Tietoperustaa tutkielmalle on kerätty omasta kokemuksesta yksityisellä puolella freelancer taitei-lijana, julkisella sektorilla pelialalla työskentelystä, kirjallisuudesta, E-Kirjoista, nettiartikkeleista, testaamisesta ja asiaa käsittelevistä videoista.
Tutkielmalla pyritään laajentamaan käsitystä hahmojen luomisen ja muuntamisen prosessista. Etenkin koskien kolmeulotteisia hahmoja niiden käytön yleistyessä lukuisissa median muodoissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään netin välityksellä kerätyn aineiston tutkimista sekä eri ohjel-mien, lähestymistapojen testausta.
Tietoperustaa tutkielmalle on kerätty omasta kokemuksesta yksityisellä puolella freelancer taitei-lijana, julkisella sektorilla pelialalla työskentelystä, kirjallisuudesta, E-Kirjoista, nettiartikkeleista, testaamisesta ja asiaa käsittelevistä videoista.
