Yleisten tietojärjestelmien ja palvelujen kouluttamisen suunnittelu ja toteutus
Alapuranen, Ville (2023)
Alapuranen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015980
Tiivistelmä
DigiSote-ikä hanke oli Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston hanke, jossa tavoitteena oli kehittää ikääntyvien sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten digitaitoja. Hanke toteutettiin 9.9.2021-31.5.2023. Hanketta rahoittivat Euroopan sosiaalirahasto ja Pohjois Pohjanmaan ELY-keskus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää yksi koulutuskokonaisuus DigiSote-ikä hankkeelle. Kehitelty koulutuskokonaisuus koski Android-laitteen perusteita sekä yleistä tietoturvaa työpaikalla ja arkielämässä.
DigiSote-ikä hankkeen alussa järjestettiin digitaitoja koskevia työpajoja, joiden avulla ikääntyvien sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden digitaitoja kartoitettiin. Kartoituksista selvisi kohderyhmäläisten vahvuudet ja heikkoudet digiosaamisen kannalta. Tämän kartoituksen pohjalta alettiin kehittämään projektia, jonka tarkoituksena on suunnitella ja kehittää kohderyhmän digitaitoja sekä arjessa, että työelämässä.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan DigiSote-ikä hankkeen elinkaaren lisäksi koulutuskokonaisuuden kehitysprosessi. Kehitysprosessiin kuului kohderyhmän digitaitojen kartoitusten analysointi, koulutuksen suunnittelu, koulutusmateriaalin tuottaminen sekä koulutuksen toteuttaminen. Tämän lisäksi tutkitaan mitä metodeja käyttäen koulutus olisi paras toteuttaa.
Koulutustapahtumien jälkeen kohderyhmältä kerättiin palautteita, joita analysoimalla saatiin hyvä käsitys koulutuksen onnistumisesta ja siitä, mitä tulevaisuudessa olisi kannattavaa ottaa huomioon, jos vastaavia hankkeita järjestetään. DigiSote-ikä project was a project organized by the Oulu University of Applied Sciences and the University of Oulu. The goal of the project was to improve the digital skills of aging social and health professionals. The project was implemented from September 9, 2021 to May 31, 2023. The goal of this thesis was to design and execute a training program for the DigiSote-ikä project. The subject of the training program was basics of Android device and general data security.
At the start of the project the digital skills of the target group were mapped. The results revealed the strengths and weaknesses of the target group. Based on the results, a process was started to be developed with the purpose to plan and develop the digital skills of the target group both in everyday life and in working life.
In this thesis, the whole lifespan of the DigiSote-ikä project is described as well as the process to design and execute a functional training program. The development process included analyzing the results of the mapping of digital skills, planning the training, producing training material and executing the training.
After the training program, feedback was collected from the target group. Analyzing the feedback gave a good idea of the success of the training and what would be worthwhile to take account of in the future if similar projects were organized.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää yksi koulutuskokonaisuus DigiSote-ikä hankkeelle. Kehitelty koulutuskokonaisuus koski Android-laitteen perusteita sekä yleistä tietoturvaa työpaikalla ja arkielämässä.
DigiSote-ikä hankkeen alussa järjestettiin digitaitoja koskevia työpajoja, joiden avulla ikääntyvien sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden digitaitoja kartoitettiin. Kartoituksista selvisi kohderyhmäläisten vahvuudet ja heikkoudet digiosaamisen kannalta. Tämän kartoituksen pohjalta alettiin kehittämään projektia, jonka tarkoituksena on suunnitella ja kehittää kohderyhmän digitaitoja sekä arjessa, että työelämässä.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan DigiSote-ikä hankkeen elinkaaren lisäksi koulutuskokonaisuuden kehitysprosessi. Kehitysprosessiin kuului kohderyhmän digitaitojen kartoitusten analysointi, koulutuksen suunnittelu, koulutusmateriaalin tuottaminen sekä koulutuksen toteuttaminen. Tämän lisäksi tutkitaan mitä metodeja käyttäen koulutus olisi paras toteuttaa.
Koulutustapahtumien jälkeen kohderyhmältä kerättiin palautteita, joita analysoimalla saatiin hyvä käsitys koulutuksen onnistumisesta ja siitä, mitä tulevaisuudessa olisi kannattavaa ottaa huomioon, jos vastaavia hankkeita järjestetään.
At the start of the project the digital skills of the target group were mapped. The results revealed the strengths and weaknesses of the target group. Based on the results, a process was started to be developed with the purpose to plan and develop the digital skills of the target group both in everyday life and in working life.
In this thesis, the whole lifespan of the DigiSote-ikä project is described as well as the process to design and execute a functional training program. The development process included analyzing the results of the mapping of digital skills, planning the training, producing training material and executing the training.
After the training program, feedback was collected from the target group. Analyzing the feedback gave a good idea of the success of the training and what would be worthwhile to take account of in the future if similar projects were organized.