Levyltä treeniin: harjoitteluohjelman rakentaminen soivan materiaalin pohjalta
Lindgren, Juho (2023)
Lindgren, Juho
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016316
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa tarkastellaan Ulysses Owens jr:n sooloa – ja tarkemmin yhtä sen blues choruksista kappaleessa Fried Pies, Christian McBride Trion Grammy-ehdokkuuden saavuttaneella levyllä Live From The Village Vanguard. Työn tavoitteena on havainnollistaa kyseisen 12 tahdin blues rakenteen avulla, kuinka soivasta musiikista saadaan rakennettua soitonopiskelijalle harjoitusohjelma ja –rutiini sekä sitä, kuinka se kannattaa tehdä.
Tutkimuksen lähdeaineistoon on valikoitunut muutamia pedagogisia teoreettisia teoksia, sekä muutamia rumpukirjoja. Näitä lähteitä hyväksi käyttäen ja rumpukirjoista löytyvien harjoitusten avulla tulen tässä opinnäytetyössä avaamaan näkemyksiäni harjoittelusta, harjoitusrutiineista ja siitä, kuinka harjoittelua kannattaa lähestyä ja kuinka kannattaa harjoitella.
Yhtenä keskeisistä tavoitteista tässä työssä on havainnollistaa sitä, kuinka paljon soivasta esimerkistä on löydettävissä erilaisia asioita ja kuinka paljon niistä on johdettavissa erilaisia harjoituksia ja harjoitteita. Merkittävänä osana tätä havainnollistavaa tutkimustyötä on se, miten minkä tahansa soivan esimerkin, esimerkiksi levytyksen pohjalta on muodostettavissa harjoitusohjelma minkä tasoiselle soittajalle tahansa. This thesis is a development thesis in which we are going to look at a solo by Ulysses Owens jr.– and particularly one blues chorus of it from a song called Fried Pies on Christian McBride Trio’s Grammy-nominated record Live From The Village Vanguard. The objective is to demonstrate, using said blues chorus, how to build an instrument student a practice programme and routine and how it should be done.
Two books of pedagogical theory have been selected as a source material for this research along with three educational drum books. Using said sources and the exercises found on the drum books I will demonstrate, in this thesis, my views on practicing and practice routines as well as how to approach practicing and how to practice.
One of the main goals in this research is to demonstrate how many different components there are to be found on an audio example and how many exercises can be derived from them. A significant part of this demonstrative research is how based on any audio example, for example a recording, a practice routine can be constructed to a player of any given level.
Tutkimuksen lähdeaineistoon on valikoitunut muutamia pedagogisia teoreettisia teoksia, sekä muutamia rumpukirjoja. Näitä lähteitä hyväksi käyttäen ja rumpukirjoista löytyvien harjoitusten avulla tulen tässä opinnäytetyössä avaamaan näkemyksiäni harjoittelusta, harjoitusrutiineista ja siitä, kuinka harjoittelua kannattaa lähestyä ja kuinka kannattaa harjoitella.
Yhtenä keskeisistä tavoitteista tässä työssä on havainnollistaa sitä, kuinka paljon soivasta esimerkistä on löydettävissä erilaisia asioita ja kuinka paljon niistä on johdettavissa erilaisia harjoituksia ja harjoitteita. Merkittävänä osana tätä havainnollistavaa tutkimustyötä on se, miten minkä tahansa soivan esimerkin, esimerkiksi levytyksen pohjalta on muodostettavissa harjoitusohjelma minkä tasoiselle soittajalle tahansa.
Two books of pedagogical theory have been selected as a source material for this research along with three educational drum books. Using said sources and the exercises found on the drum books I will demonstrate, in this thesis, my views on practicing and practice routines as well as how to approach practicing and how to practice.
One of the main goals in this research is to demonstrate how many different components there are to be found on an audio example and how many exercises can be derived from them. A significant part of this demonstrative research is how based on any audio example, for example a recording, a practice routine can be constructed to a player of any given level.