Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lämpötilan simulointi hyödyntäen pelimoottoria

Heino, Väinö (2023)

 
Avaa tiedosto
Heino_Vaino.pdf (1.057Mt)
Lataukset: 


Heino, Väinö
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016097
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä erilaisiin lämpösimulaatiototeutuksiin videopeleissä ja luoda todentuntuinen lämpötilasimulaatio Unity-pelimoottorissa. Insinöörityössä myös selvitettiin, mitä on huomioitava lämpötilamekaniikkoja peliin tehdessä.

Tavoitteena oli rakentaa pienen talon malli, jonka avulla voidaan testata simulaation toiminnallisuutta. Simulaatio koostuu lämpöhäviöosasta, jossa koodin avulla huoneiden lämpötilaa lasketaan ulkolämpötilaa kohti, ja lämmittimistä, jotka tuottavat lämpöenergiaa huoneen sisälle. Nämä toiminnallisuudet tehtiin toimimaan termodynamiikan kaavojen pohjalta.

Projektin aikana tutustuttiin Rimworldin yksinkertaiseen ja Stationeersin todentuntuiseen kaasusimulaatioon perustuviin lämpötilasimulaatioihin. Rimworldissä jokaisella huoneella on oma lämpötila, joka tasaantuu viereisten huoneiden ja ulkoilman kanssa katon ja seinien läpi. Stationeersissa simulaatio perustuu erikokoisiin ilmakehiin, joista on tiedossa niiden ainemäärä, tilavuus ja lämpöenergian määrä. Lämpöenergia siirtyy pelissä viereisten ilmakehien välillä tiettyjen kaavojen perusteella.

Insinöörityön toteutus tehtiin vaiheittain aloittaen yksinkertaisista mekaniikoista ja laitteista, joita työn edetessä lähdettiin kehittämään eteenpäin ja ominaisuuksiltaan todemman tuntuisiksi.

Insinöörityön tuloksena saatiin toimiva, joskin ominaisuuksiltaan vajaa, lämpötilasimulaatio, joka toimii Unity-pelimoottorissa. Työtä tehdessä myös selvisi, että realistisuus ei ole pelimekaniikoissa aina paras tavoite, vaan usein voi löytää yksinkertaisempia ratkaisuja, jotka toteuttavat samat vaatimukset.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste