Käyttökokemus ja saavutettavuus verkko-oppimisympäristössä
Sule, Yunis (2023)
Sule, Yunis
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käytettävyys ja saavutettavuus verkko-oppimisympäristöissä. Tavoitteena oli tuottaa tutkimus käytettävyyden ja saavutettavuuden kannalta huomioitavista asioista
verkko-oppimisympäristöissä. Tutkimisen kohteena oli, miten nykyajan vaatimukset sovelluksilta ja
niiden käytettävyydeltä vaikuttavat kehitystyöhön ja miten sovelluksien loppukäyttäjiä tulee huomioida kehitysprosessin eri vaiheissa.
Työssä tutustuttiin jo olemassa olevaan kirjallisuuteen sekä artikkeleihin käyttökokemuksesta, pääsääntöisesti käytettävyyden ja saavutettavuuden näkökulmista. Kerättyä tietoa peilattiin raportoinnin aikana verkko-oppimisympäristöjen tavoitteisiin, vaatimuksiin sekä puutteisiin, joita aihetta tutkineet asiantuntijat ovat havainneet. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös kansainväliseen verkkosisällön saavutettavuusohjeistoon sekä miten sitä tulisi huomioida verkko-oppimisympäristöjen
käytettävyydessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena ei siis ollut tuottaa suunnitelmaa verkko-oppimisympäristön kehittämisestä, vaan tutkia aiheesta jo olemassa olevaa kirjallisuutta, raportoida erilaisia kehityksessä
huomioitavia ja käytettävyyttä parantavia menetelmiä sekä kuvata verkko-oppimisympäristön käytettävyyden, saavutettavuuden sekä käyttökokemuksen vaikutusta sen tavoitteiden saavuttamiseksi.
verkko-oppimisympäristöissä. Tutkimisen kohteena oli, miten nykyajan vaatimukset sovelluksilta ja
niiden käytettävyydeltä vaikuttavat kehitystyöhön ja miten sovelluksien loppukäyttäjiä tulee huomioida kehitysprosessin eri vaiheissa.
Työssä tutustuttiin jo olemassa olevaan kirjallisuuteen sekä artikkeleihin käyttökokemuksesta, pääsääntöisesti käytettävyyden ja saavutettavuuden näkökulmista. Kerättyä tietoa peilattiin raportoinnin aikana verkko-oppimisympäristöjen tavoitteisiin, vaatimuksiin sekä puutteisiin, joita aihetta tutkineet asiantuntijat ovat havainneet. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös kansainväliseen verkkosisällön saavutettavuusohjeistoon sekä miten sitä tulisi huomioida verkko-oppimisympäristöjen
käytettävyydessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena ei siis ollut tuottaa suunnitelmaa verkko-oppimisympäristön kehittämisestä, vaan tutkia aiheesta jo olemassa olevaa kirjallisuutta, raportoida erilaisia kehityksessä
huomioitavia ja käytettävyyttä parantavia menetelmiä sekä kuvata verkko-oppimisympäristön käytettävyyden, saavutettavuuden sekä käyttökokemuksen vaikutusta sen tavoitteiden saavuttamiseksi.