Onnistunut perehdytys perehdytettävän tarpeet huomioiden
Palva-aho, Tuomas (2023)
Palva-aho, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016301
Tiivistelmä
Perehdyttämisessä on tärkeää ottaa huomioon perehdytettävän ihmisen lähtökohdat ja tarpeet etenkin tehtävästä toiseen siirryttäessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa toimeksiantajayrityksessä Sales Leaderin työtehtävään siirtyneiden henkilöiden näkemyksiä perehdyttämisen onnistumisesta, haasteista, ja tarpeista. Tämän kartoituksen perusteella rakennetaan perehdytyssuunnitelma perehdytettävän tarpeet huomioiden. Aikaisemmin kyseistä positiota varten ei ole ollut olemassa varsinaista perehdytyssuunnitelmaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, mutta tutkimuksessa on myös tapaustutkimuksen piirteitä, sillä se pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten. Tutkimus toteutettiin varsinaisesti kyselylomakkeella, joka lähetettiin vastaajille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muutamia Sales Leaderin työnkuvaan liittyviä tärkeitä teemoja, sekä perehdytyksen teoriaa. Teoriaosuudessa hyödynnettiin sekä kirjallisuutta, että verkkolähteitä.
Kyselylomakkeiden kautta saatuja vastauksia käsiteltiin ja yhdisteltiin kerättyyn teoriatietoon, jonka pohjalta rakennettiin perehdytyssuunnitelma. Perehdytyssuunnitelma itsessään on hyvin yksinkertainen, mutta teorian yhdistäminen käytäntöön antoi avaimia ymmärtää asioita huomattavasti laajemmasta perspektiivistä. Tutkimuksessa ilmeni, että noin puolet vastaajista kokevat oman perehdytyksensä olleen puutteellista ja tutkimuksen avulla saatiin myös hyvää osviittaa siihen, mitä perehdytyssuunnitelmaan kuuluisi sisällyttää.
Opinnäytetyön pohjalta pystyttiin luomaan täysin uusi perehdytyssuunnitelma opinnäytetyössä käsiteltävälle positiolle, jota pystytään hyödyntämään perehdytyksessä tulevaisuudessa. Varsinainen perehdytysjakso kestää neljä viikkoa, mutta työskentely on jatkuvaa oppimista.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, mutta tutkimuksessa on myös tapaustutkimuksen piirteitä, sillä se pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten. Tutkimus toteutettiin varsinaisesti kyselylomakkeella, joka lähetettiin vastaajille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muutamia Sales Leaderin työnkuvaan liittyviä tärkeitä teemoja, sekä perehdytyksen teoriaa. Teoriaosuudessa hyödynnettiin sekä kirjallisuutta, että verkkolähteitä.
Kyselylomakkeiden kautta saatuja vastauksia käsiteltiin ja yhdisteltiin kerättyyn teoriatietoon, jonka pohjalta rakennettiin perehdytyssuunnitelma. Perehdytyssuunnitelma itsessään on hyvin yksinkertainen, mutta teorian yhdistäminen käytäntöön antoi avaimia ymmärtää asioita huomattavasti laajemmasta perspektiivistä. Tutkimuksessa ilmeni, että noin puolet vastaajista kokevat oman perehdytyksensä olleen puutteellista ja tutkimuksen avulla saatiin myös hyvää osviittaa siihen, mitä perehdytyssuunnitelmaan kuuluisi sisällyttää.
Opinnäytetyön pohjalta pystyttiin luomaan täysin uusi perehdytyssuunnitelma opinnäytetyössä käsiteltävälle positiolle, jota pystytään hyödyntämään perehdytyksessä tulevaisuudessa. Varsinainen perehdytysjakso kestää neljä viikkoa, mutta työskentely on jatkuvaa oppimista.