Autokorjaamojen verkkopalveluiden nykytilanne
Rytkönen, Henri (2023)
Rytkönen, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016282
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tutkia, miten eri autokorjaamot ovat toteuttaneet ajanvarauspalveluita verkossa, sekä selvittää, mitkä seikat ovat johtaneet verkkopohjaisten ajanvarauspalveluiden yleistymiseen asiakkaan ja korjaamon näkökulmasta. Datan keruu toteutettiin käyttämällä tässä työssä mukana olevia verkkopalveluita ja testaamalla niiden ominaisuuksia ja toimintoja, lähettämättä ajanvarauksia tai tarjouspyyntöjä.
Työn alussa kuvataan, mitä verkkopalveluilla tarkoitetaan ja mitkä asiat vaikuttavat
yrityksien läsnäoloon verkossa sekä tarkastellaan kuluttajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi esitellään työssä mukana olevat verkkopalvelut, niiden olennaisimmat toiminnot sekä kerrotaan lyhyesti niiden takana olevista yrityksistä. Esiteltyjä palveluita verrataan olennaisimpien toiminnallisuuksien osalta keskenään. Sen jälkeen esitellään tässä työssä mukana olevat huoltojen kilpailutukseen tarkoitetut verkkosivut AutoJerry sekä Autokorjaamo.fi ja niiden toiminnallisuudet. Lopuksi esitetään johtopäätökset ja kuvataan, miten kuluttajien ostokäyttäytymisen ja odotusten muutos on ollut
vaikuttamassa autohuoltojen verkkopalveluiden kehitykseen.
Työn edetessä havaittiin, että verkkopohjaiset ajanvarauspalvelut jakautuvat kahtia sen mukaan, onko toimipisteelle lähetettävä pyyntö tarjouspyyntö vai suoraan toimipisteen järjestelmiin automaattisesti tallentuva aikavaraus. Muuten palvelut noudattavat pitkälti samaa toimintaperiaatetta, mutta muutamat tekijät, kuten asiakkaalle annettavat kustannusarviot ja järjestelmän mahdollisuus lukea ajoneuvon huoltohistoriaa, erottavat palveluita toisistaan.
Työn alussa kuvataan, mitä verkkopalveluilla tarkoitetaan ja mitkä asiat vaikuttavat
yrityksien läsnäoloon verkossa sekä tarkastellaan kuluttajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi esitellään työssä mukana olevat verkkopalvelut, niiden olennaisimmat toiminnot sekä kerrotaan lyhyesti niiden takana olevista yrityksistä. Esiteltyjä palveluita verrataan olennaisimpien toiminnallisuuksien osalta keskenään. Sen jälkeen esitellään tässä työssä mukana olevat huoltojen kilpailutukseen tarkoitetut verkkosivut AutoJerry sekä Autokorjaamo.fi ja niiden toiminnallisuudet. Lopuksi esitetään johtopäätökset ja kuvataan, miten kuluttajien ostokäyttäytymisen ja odotusten muutos on ollut
vaikuttamassa autohuoltojen verkkopalveluiden kehitykseen.
Työn edetessä havaittiin, että verkkopohjaiset ajanvarauspalvelut jakautuvat kahtia sen mukaan, onko toimipisteelle lähetettävä pyyntö tarjouspyyntö vai suoraan toimipisteen järjestelmiin automaattisesti tallentuva aikavaraus. Muuten palvelut noudattavat pitkälti samaa toimintaperiaatetta, mutta muutamat tekijät, kuten asiakkaalle annettavat kustannusarviot ja järjestelmän mahdollisuus lukea ajoneuvon huoltohistoriaa, erottavat palveluita toisistaan.