Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Autokorjaamojen verkkopalveluiden nykytilanne

Rytkönen, Henri (2023)

 
Avaa tiedosto
Rytkonen_Henri.pdf (1.147Mt)
Lataukset: 


Rytkönen, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016282
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tutkia, miten eri autokorjaamot ovat toteuttaneet ajanvarauspalveluita verkossa, sekä selvittää, mitkä seikat ovat johtaneet verkkopohjaisten ajanvarauspalveluiden yleistymiseen asiakkaan ja korjaamon näkökulmasta. Datan keruu toteutettiin käyttämällä tässä työssä mukana olevia verkkopalveluita ja testaamalla niiden ominaisuuksia ja toimintoja, lähettämättä ajanvarauksia tai tarjouspyyntöjä.

Työn alussa kuvataan, mitä verkkopalveluilla tarkoitetaan ja mitkä asiat vaikuttavat
yrityksien läsnäoloon verkossa sekä tarkastellaan kuluttajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi esitellään työssä mukana olevat verkkopalvelut, niiden olennaisimmat toiminnot sekä kerrotaan lyhyesti niiden takana olevista yrityksistä. Esiteltyjä palveluita verrataan olennaisimpien toiminnallisuuksien osalta keskenään. Sen jälkeen esitellään tässä työssä mukana olevat huoltojen kilpailutukseen tarkoitetut verkkosivut AutoJerry sekä Autokorjaamo.fi ja niiden toiminnallisuudet. Lopuksi esitetään johtopäätökset ja kuvataan, miten kuluttajien ostokäyttäytymisen ja odotusten muutos on ollut
vaikuttamassa autohuoltojen verkkopalveluiden kehitykseen.

Työn edetessä havaittiin, että verkkopohjaiset ajanvarauspalvelut jakautuvat kahtia sen mukaan, onko toimipisteelle lähetettävä pyyntö tarjouspyyntö vai suoraan toimipisteen järjestelmiin automaattisesti tallentuva aikavaraus. Muuten palvelut noudattavat pitkälti samaa toimintaperiaatetta, mutta muutamat tekijät, kuten asiakkaalle annettavat kustannusarviot ja järjestelmän mahdollisuus lukea ajoneuvon huoltohistoriaa, erottavat palveluita toisistaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste