Positive Psychology’s PERMA Model as a Supporting Method for Student’s Wellbeing Performance
Keurulainen, Julia (2023)
Keurulainen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016249
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia positiivisen psykologian PERMA-mallin hyödyllisyyttä opiskelijoiden hyvinvointia tukevana tekijänä. Mielenkiinto hyvinvoinnin tukitoimia ja niiden kehittämistä kohtaan nousi opinnäytetyöntekijän aiemmin tehdyistä havainnoista opiskelija-aktiivi toimien parissa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä OHJY-hankkeen kanssa, jossa myös Metropolia Ammattikorkeakoulu on osallisena.
PERMA-mallin toimivuutta kokeiltiin PERMA-työpajoissa, joihin osallistuivat kolmannen vuoden sosionomiopiskelijat. Työpajoissa perehdyttiin PERMA-mallin kaikkiin pilareihin (positiiviset tunteet, uppoutuminen, suhteet, tarkoitus, saavutukset) sekä sisälsivät toimintoja PERMA profiler- testin, tehtävien, itsenäisen reflektoinnin sekä ryhmäkeskustelujen parissa. Työpajojen päätteeksi järjestettiin vielä reflektointi sekä palautepaja, jossa kerättiin osallistujien palautetta, tuntemuksia sekä arviointia omaa kehitystä kohtaan. Lopuksi osallistujat saivat vielä erillisen arviointilomakkeen täytettäväksi.
Opiskelijoiden lisääntyneet hyvinvointiongelmat vaativat jatkuvaa uusien, matalan kynnyksen sekä helppokäyttöisten hyvinvointia tukevien menetelmien kehittämistä. OHJY-hankeen kehittämien menetelmien tavoin myös PERMA-työpajat mahdollistivat ympäristön oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pohdinnalle ja tarjosivat monipuolisesti työkaluja hyvinvointitekijöiden tunnistamiseen, työskentelyyn ja niiden kehittämiseen.
PERMA malliin perustuvat työpajat tarjosivat vaihtoehtoisen menetelmän hyvinvoinnin tukemiselle opiskelijoiden parissa. Lisäksi PERMA-mallin käyttötarkoitus on laaja, sillä sitä voidaan soveltaa yksilö-, sekä ryhmätasolla ja myös eri-ikäisten ihmisten kanssa. Eri ihmisryhmien kanssa työskentelevät sosiaalialan ammattilaiset voivat myös käyttää luovasti PERMA-mallia osana ohjaustyökalujaan asiakastyössä.
PERMA-mallin toimivuutta kokeiltiin PERMA-työpajoissa, joihin osallistuivat kolmannen vuoden sosionomiopiskelijat. Työpajoissa perehdyttiin PERMA-mallin kaikkiin pilareihin (positiiviset tunteet, uppoutuminen, suhteet, tarkoitus, saavutukset) sekä sisälsivät toimintoja PERMA profiler- testin, tehtävien, itsenäisen reflektoinnin sekä ryhmäkeskustelujen parissa. Työpajojen päätteeksi järjestettiin vielä reflektointi sekä palautepaja, jossa kerättiin osallistujien palautetta, tuntemuksia sekä arviointia omaa kehitystä kohtaan. Lopuksi osallistujat saivat vielä erillisen arviointilomakkeen täytettäväksi.
Opiskelijoiden lisääntyneet hyvinvointiongelmat vaativat jatkuvaa uusien, matalan kynnyksen sekä helppokäyttöisten hyvinvointia tukevien menetelmien kehittämistä. OHJY-hankeen kehittämien menetelmien tavoin myös PERMA-työpajat mahdollistivat ympäristön oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pohdinnalle ja tarjosivat monipuolisesti työkaluja hyvinvointitekijöiden tunnistamiseen, työskentelyyn ja niiden kehittämiseen.
PERMA malliin perustuvat työpajat tarjosivat vaihtoehtoisen menetelmän hyvinvoinnin tukemiselle opiskelijoiden parissa. Lisäksi PERMA-mallin käyttötarkoitus on laaja, sillä sitä voidaan soveltaa yksilö-, sekä ryhmätasolla ja myös eri-ikäisten ihmisten kanssa. Eri ihmisryhmien kanssa työskentelevät sosiaalialan ammattilaiset voivat myös käyttää luovasti PERMA-mallia osana ohjaustyökalujaan asiakastyössä.