Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pedagoginen toiminta vuorohoidossa iltaisin ja viikonloppuisin

Ahonen, Elina; Vuorinen, Kristiina (2023)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Vuorinen.pdf (1.254Mt)
Lataukset: 


Ahonen, Elina
Vuorinen, Kristiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016241
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena saada ajankohtaista tietoa siitä, miten Helsingin kaupungin vuoropäivähoitoyksiköissä, päiväkoti Puotinharjussa ja päiväkoti Takataskussa, työskentelevät varhaiskasvatuksen kasvattajat kokivat pedagogisen toiminnan toteutuvan varhaiskasvatusyksiköissään iltaisin ja viikonloppuisin. Tavoitteena oli selvittää mahdollisia haasteita pedagogiikan toteutumiselle sekä miten sen toteutumista voitaisiin kehittää.

Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat Varhaiskasvatuslaissa (540/2018) säädetyt varhaiskasvatuksen tavoitteet sekä valtakunnallisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) asettamat tavoitteet ja ohjeet pedagogisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseen. Lisäksi viitekehykseen kuuluvat vuorohoidon pedagogiikan erityispiirteet.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimukseen osallistui päiväkoti Puotinharjun ja Takataskun henkilökuntaa eri työtehtävistä. Aineisto kerättiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sähköisellä lomakkeella.

Tutkimuksessa selvisi, että pedagogisesti suunniteltua ja tavoitteellista toimintaa oli iltaisin ja viikonloppuisin, mutta sen toteutuminen oli hyvin vaihtelevaa. Tutkimustulosten mukaan haasteita sen toteutumiselle aiheutti henkilökunnan vähäisyys suhteessa lasten määrään sekä vakituisen henkilökunnan korvaaminen sijaisilla. Pedagogisesti tavoitteellisen toiminnan suunnittelemista ja toteuttamista vaikeutti myös lapsiryhmien yhdistäminen niin, että ryhmässä oli eri-ikäisiä lapsia. Tutun ja riittävän henkilökunnan lisääminen nähtiin olevan paras ratkaisu haasteisiin.

Opinnäytetyö tarjosi yhteistyöpäiväkodeille ajankohtaista tietoa varhaiskasvattajien näkemyksistä pedagogisen toiminnan toteutumisesta ja haasteista iltaisin ja viikonloppuisin sekä ratkaisuehdotuksia näihin haasteisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste