Henkilöstötyytyväisyyden parantaminen laadukkaan jatkuvan palvelun varmistamiseksi
Majuri, Maria (2023)
Majuri, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016302
Tiivistelmä
Toimintaympäristöjen muutokset ja asiantuntijuuden vaatimusten lisääntyminen koettelevat yrityksiä. Henkilöstön hyvinvointi on edellytys yrityksen toiminnalle. Työyhteisön tehtävänä on luoda toimintaympäristö, jossa henkilöstö voi hyvin ja haluaa kehittää omaa osaamistaan. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli varmistaa jatkuvan palvelun tehokkuus parantamalla henkilöstötyytyväisyyttä. Tavoitteena oli havainnoida, arvioida ja kehittää kohdeorganisaation toimintaa, sekä selvittää työyhteisön työskentelyssä ilmenneitä haasteita.
Opinnäytetyö toteutettiin vuosina 2021 – 2022 ja se tehtiin toimintatutkimuksena yritykselle. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä (teemahaastattelut ja havainnointi). Kehittämisessä käytettiin osallistavaa kehittämisotetta ja ketteriä kokeiluja. Tietoperustaa on sidottu henkilöstön hyvinvointiin ja sisäiseen motivaatioon sekä henkilöstön johtamiseen.
Tutkimuksen alussa tehty nykytila-analyysi paljasti, että kohdeorganisaation henkilöstötyötyyväisyys ei ollut riittävällä tasolla ja työskentelytavoissa sekä esimiestyössä oli kehitettävää. Tutkimuksen aikana otettiin käyttöön uudenlainen työskentelymalli ja henkilöstön roolit sekä toiminnan prosessit kuvattiin uudestaan. Tiimin henkilöstötyytyväisyys parani kehittämishankkeen aikana. Tulosten ja henkilöstön mielipiteiden mukaan henkilöstötyytyväisyyttä voidaan parantaa osallistavalla johtamisella.
Opinnäytetyö toteutettiin vuosina 2021 – 2022 ja se tehtiin toimintatutkimuksena yritykselle. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä (teemahaastattelut ja havainnointi). Kehittämisessä käytettiin osallistavaa kehittämisotetta ja ketteriä kokeiluja. Tietoperustaa on sidottu henkilöstön hyvinvointiin ja sisäiseen motivaatioon sekä henkilöstön johtamiseen.
Tutkimuksen alussa tehty nykytila-analyysi paljasti, että kohdeorganisaation henkilöstötyötyyväisyys ei ollut riittävällä tasolla ja työskentelytavoissa sekä esimiestyössä oli kehitettävää. Tutkimuksen aikana otettiin käyttöön uudenlainen työskentelymalli ja henkilöstön roolit sekä toiminnan prosessit kuvattiin uudestaan. Tiimin henkilöstötyytyväisyys parani kehittämishankkeen aikana. Tulosten ja henkilöstön mielipiteiden mukaan henkilöstötyytyväisyyttä voidaan parantaa osallistavalla johtamisella.