Tiedon hyödyntäminen ammattilukio-opiskelijan opintojen henkilökohtaistamisessa
Soosalu, Silvia (2023)
Soosalu, Silvia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015998
Tiivistelmä
Stadin ammatti- ja aikuisopistossa (Stadin AO) kaikilla ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa lukio-opintoja ammatillisten opintojen rinnalla omien henkilökohtaisten tavoitteidensa mukaisesti. Tämän opiskeluvaihtoehdon nimi on ammattilukio. Koulutuksen alussa ammattilukio-opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), johon sisällytetään lukio-opiskelusuunnitelma.
Opinnäytetyö sisältää kehittämistehtävän, jonka tarkoituksena oli koota yhteen Stadin ammatti- ja aikuisopiston (Stadin AO) ammattilukiota koskeva sekä erityisesti ammattilukio-opiskelijan HOKSin laadinnan, seurannan ja toteutumisen kannalta keskeinen tieto. Kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia Stadin AO:n ammattilukion toteutussuunnitelma eli kuvaus oppilaitoksen ammattilukiotoiminnasta.
Kehittämistehtävä toteutettiin työelämälähtöisenä toimintatutkimuksena, jota tuki henkilökohtaistamista ja tiedon hyödyntämistä käsittelevä tietoperusta. Tutkimusta ohjaavat kysymykset olivat: Mitä tietoa tarvitaan ammattilukio-opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) laatimiseen, seurantaan ja toteutumiseen? ja Mitkä tiedot auttavat ammattilukio-opiskelijaa ymmärtämään oman HOKSin rakentumisen? Tutkimusaineisto muodostui yksilö- ja ryhmämuotoisten teemahaastattelujen sekä kyselyn tuloksista, ja se tarkasteltiin teemoittain sisällönanalyysimenetelmällä.
Kehittämistehtävän tuotoksena laadittu Stadin AO:n ammattilukion toteutussuunnitelma rakentui ja tarkentui tutkimuksen edetessä vaiheittain ja siihen koottiin ammattilukiota koskevat tärkeimmät tiedot. Nämä tiedot tukevat ammattilukio-opiskelijaa opintojen henkilökohtaistamisessa sekä auttavat häntä ymmärtämään oman HOKSinsa rakentumisen. Toteutussuunnitelma on julkaistu avoimesti saataville kaikille ammattilukiotoiminnasta kiinnostuneille.
Opinnäytetyö sisältää kehittämistehtävän, jonka tarkoituksena oli koota yhteen Stadin ammatti- ja aikuisopiston (Stadin AO) ammattilukiota koskeva sekä erityisesti ammattilukio-opiskelijan HOKSin laadinnan, seurannan ja toteutumisen kannalta keskeinen tieto. Kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia Stadin AO:n ammattilukion toteutussuunnitelma eli kuvaus oppilaitoksen ammattilukiotoiminnasta.
Kehittämistehtävä toteutettiin työelämälähtöisenä toimintatutkimuksena, jota tuki henkilökohtaistamista ja tiedon hyödyntämistä käsittelevä tietoperusta. Tutkimusta ohjaavat kysymykset olivat: Mitä tietoa tarvitaan ammattilukio-opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) laatimiseen, seurantaan ja toteutumiseen? ja Mitkä tiedot auttavat ammattilukio-opiskelijaa ymmärtämään oman HOKSin rakentumisen? Tutkimusaineisto muodostui yksilö- ja ryhmämuotoisten teemahaastattelujen sekä kyselyn tuloksista, ja se tarkasteltiin teemoittain sisällönanalyysimenetelmällä.
Kehittämistehtävän tuotoksena laadittu Stadin AO:n ammattilukion toteutussuunnitelma rakentui ja tarkentui tutkimuksen edetessä vaiheittain ja siihen koottiin ammattilukiota koskevat tärkeimmät tiedot. Nämä tiedot tukevat ammattilukio-opiskelijaa opintojen henkilökohtaistamisessa sekä auttavat häntä ymmärtämään oman HOKSinsa rakentumisen. Toteutussuunnitelma on julkaistu avoimesti saataville kaikille ammattilukiotoiminnasta kiinnostuneille.