"Millainen minä olen päiväkodissa?" : havainnointilomake lapsen havainnoinnin tueksi varhaiskasvatuksessa
Kurkkio, Jenna (2023)
Kurkkio, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016159
Tiivistelmä
Laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytyksenä on jatkuva lasten havainnointi ja toiminnan arviointi. Vaikka lasten säännöllisen havainnoinnin tärkeys tiedetään, voi varhaiskasvatuksen kiireellisessä arjessa havainnointi ja sen dokumentointi jäädä liian vähäiseksi tai jopa kokonaan tekemättä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda havainnointilomake varhaiskasvatuksen työntekijöiden havainnointityön apuvälineeksi. Työni teoreettisen viitekehyksen muodostavat havainnointi, arviointi ja pedagoginen dokumentointi.
Opinnäytetyöni lähti liikkeelle omasta mielenkiinnosta havainnointityötä kohtaan sekä kysymyksistä mitkä itseäni varhaiskasvatuksessa tapahtuvassa lasten havainnoinnissa mietitytti. Halusin luoda lomakkeen, joka on selkeä, helppokäyttöinen ja hyödyllinen.
Opinnäytetyöni on kehittämistutkimus. Havainnointilomakkeen kehittämisessä hyödynsin teoriatietoa, olemassa olevia lomakemalleja sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden haastatteluja. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytin eri lähteitä sekä haastatteluja, jotka suoritin Kellomäen päiväkodissa. Haastatteluissa kävi ilmi, että lapsia havainnoidaan päivittäin varhaiskasvatuksen arjessa, mutta dokumentoinnille ei löydy riittävästi aikaa. Toivon että kehittämästäni havainnointilomakkeesta olisi työntekijöille apua ja havainnointi ja sen dokumentointi helpottuisi. Varhaiskasvatuksen työntekijöiltä kerätyillä palautteilla sain tietoa lomakkeen toimivuudesta sekä kehittämiskohteista. Muokkasin lomaketta palautteiden mukaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda havainnointilomake varhaiskasvatuksen työntekijöiden havainnointityön apuvälineeksi. Työni teoreettisen viitekehyksen muodostavat havainnointi, arviointi ja pedagoginen dokumentointi.
Opinnäytetyöni lähti liikkeelle omasta mielenkiinnosta havainnointityötä kohtaan sekä kysymyksistä mitkä itseäni varhaiskasvatuksessa tapahtuvassa lasten havainnoinnissa mietitytti. Halusin luoda lomakkeen, joka on selkeä, helppokäyttöinen ja hyödyllinen.
Opinnäytetyöni on kehittämistutkimus. Havainnointilomakkeen kehittämisessä hyödynsin teoriatietoa, olemassa olevia lomakemalleja sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden haastatteluja. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytin eri lähteitä sekä haastatteluja, jotka suoritin Kellomäen päiväkodissa. Haastatteluissa kävi ilmi, että lapsia havainnoidaan päivittäin varhaiskasvatuksen arjessa, mutta dokumentoinnille ei löydy riittävästi aikaa. Toivon että kehittämästäni havainnointilomakkeesta olisi työntekijöille apua ja havainnointi ja sen dokumentointi helpottuisi. Varhaiskasvatuksen työntekijöiltä kerätyillä palautteilla sain tietoa lomakkeen toimivuudesta sekä kehittämiskohteista. Muokkasin lomaketta palautteiden mukaan.