Kohti immersiivistä tapahtumakokemusta: kehittämiskohteena Uuden Musiikin Kilpailu
Rautava, Alina (2023)
Rautava, Alina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116650
Tiivistelmä
Viime vuosina Eurovision Song Contest (ESC) eli Euroviisut ovat kiinnostaneet enemmän kuin pitkään aikaan. Suomen menestys Euroviisuissa ja Uuden Musiikin Kilpailun (UMK) kautta nousseet jättihitit ovat lisänneet myös UMK:n suosiota. Yleisö-tapahtumat alkoivat hiljalleen palaamaan Covid-19 –pandemian jälkeen ja yleisö ikävöi yhteisiä kokemuksia. Elämykset ovat edelleen yksi tulevaisuuden trendi ja myös UMK kehittyi tähän suuntaan, kun koko illan tapahtumakokonaisuus toteutettiin Turun Logomossa helmikuussa 2023.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten UMK onnistui kokonaisvaltaisen tapahtuman toteuttamisessa, mitkä asiat kävijät kokivat tärkeimmiksi osa-alueiksi, ja mitä tapahtumassa voisi kehittää tulevia vuosia ajatellen.
Tein työn laadullisena tapaustutkimuksena ja menetelminä käytin kävijäkyselyä, havainnointia, netnografiaa sekä benchmarkkausta. Benchmark-kohteina toimi Euroviisut paikan päällä Torinossa sekä Liverpoolissa vuosina 2022 ja 2023. Kävijäkyselyn ja netnografian kautta saimme suoraan palautetta ja kokemuksia kävijöiltä, benchmarkkauksen kautta ideoita ja ajatuksia miten maailman suurin musiikkishow toteuttaa tv-lähetyksen ympärille muodostuvan tapahtumakokemuksen. Työn teoria perustuu immersiivisiin tapahtumiin, elämyksiin, aistikokemukseen ja tunnelmamuotoiluun.
Tuloksien perusteella olemme onnistuneet luomaan ainutlaatuisen tunnelman UMK-tapahtumaan. Tapahtuman keskiarvoksi kävijät antoivat 9.3 ja tuloksissa toistuvat termit yhteisöllisyydestä ja ilon juhlasta. Kehittämiskohteita löytyy esimerkiksi musiikkityylien rajauksessa, palveluissa sekä yleisön osallistamisessa. Tärkeimmäksi onnistumiseksi nousee tapahtumassa vallitseva tunnelma ja yhteisöllisyys, visuaalisuus ja viisukuplan luominen koko illan tapahtumakokonaisuudessa.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten UMK onnistui kokonaisvaltaisen tapahtuman toteuttamisessa, mitkä asiat kävijät kokivat tärkeimmiksi osa-alueiksi, ja mitä tapahtumassa voisi kehittää tulevia vuosia ajatellen.
Tein työn laadullisena tapaustutkimuksena ja menetelminä käytin kävijäkyselyä, havainnointia, netnografiaa sekä benchmarkkausta. Benchmark-kohteina toimi Euroviisut paikan päällä Torinossa sekä Liverpoolissa vuosina 2022 ja 2023. Kävijäkyselyn ja netnografian kautta saimme suoraan palautetta ja kokemuksia kävijöiltä, benchmarkkauksen kautta ideoita ja ajatuksia miten maailman suurin musiikkishow toteuttaa tv-lähetyksen ympärille muodostuvan tapahtumakokemuksen. Työn teoria perustuu immersiivisiin tapahtumiin, elämyksiin, aistikokemukseen ja tunnelmamuotoiluun.
Tuloksien perusteella olemme onnistuneet luomaan ainutlaatuisen tunnelman UMK-tapahtumaan. Tapahtuman keskiarvoksi kävijät antoivat 9.3 ja tuloksissa toistuvat termit yhteisöllisyydestä ja ilon juhlasta. Kehittämiskohteita löytyy esimerkiksi musiikkityylien rajauksessa, palveluissa sekä yleisön osallistamisessa. Tärkeimmäksi onnistumiseksi nousee tapahtumassa vallitseva tunnelma ja yhteisöllisyys, visuaalisuus ja viisukuplan luominen koko illan tapahtumakokonaisuudessa.