Suomalaisten laulunopettajien käsityksiä oppijalähtöisyydestä
Oksa, Petra (2023)
Oksa, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116611
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössä suomalaisten laulunopettajien käsityksiä oppijalähtöisyydestä. Oppijalähtöisyys on usein osa opetussuunnitelmia, mutta sen toteutumista käytännössä on tutkittu vähän. Tutkimuksessa pyrin selvittämään, millaisia käsityksiä suomalaisilla laulunopettajilla on oppijalähtöisyydestä, oppijalähtöisistä menetelmistä ja niiden käytöstä.
Aineisto tutkimukseen kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysymykset koskivat oppijalähtöisyyden määritelmää, taustoja, käytäntöjä ja menetelmiä. Kysely kuului laadullisen tutkimuksen piiriin, ja se sisälsi asteikkovastauksia ja avoimia kysymyksiä. Suuntasin kyselyn ensisijaisesti ammatissa työskenteleville laulunopettajille. Tavoittelin vastaajia Facebookin laulunopetusryhmien kautta ja Laulupedagogit ry:n jäsenkirjeen kautta ja vastauksia tuli 19.
Peilasin vastausten tuloksia työn tietopohjaan eli kriittiseen pedagogiikkaan, intersektionaaliseen feministiseen pedagogiikkaan, itseohjautuvuusteoriaan ja oppimisen itsesäätelymalleihin. Päädyin samansuuntaisiin tuloksiin kuin aiempi tutkimus aihepiirin ympärillä. Opettajilla on oppijalähtöisyydestä samankaltaisia näkemyksiä, käytännöt ja suhtautuminen oppijalähtöisiin menetelmiin vaihtelee. Vastaajat halusivat tukea oppijoita saavuttamaan omia päämääriään, olivat kiinnostuneita oppimisen tehokkuudesta ja olivat avoimia osallistamaan oppijoita opetuksensa suunnitteluun ja toteutukseen. Tutkimus tuotti uutta tietoa laulunopettajien oppijalähtöisyyden näkemyksistä.
Aineisto tutkimukseen kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysymykset koskivat oppijalähtöisyyden määritelmää, taustoja, käytäntöjä ja menetelmiä. Kysely kuului laadullisen tutkimuksen piiriin, ja se sisälsi asteikkovastauksia ja avoimia kysymyksiä. Suuntasin kyselyn ensisijaisesti ammatissa työskenteleville laulunopettajille. Tavoittelin vastaajia Facebookin laulunopetusryhmien kautta ja Laulupedagogit ry:n jäsenkirjeen kautta ja vastauksia tuli 19.
Peilasin vastausten tuloksia työn tietopohjaan eli kriittiseen pedagogiikkaan, intersektionaaliseen feministiseen pedagogiikkaan, itseohjautuvuusteoriaan ja oppimisen itsesäätelymalleihin. Päädyin samansuuntaisiin tuloksiin kuin aiempi tutkimus aihepiirin ympärillä. Opettajilla on oppijalähtöisyydestä samankaltaisia näkemyksiä, käytännöt ja suhtautuminen oppijalähtöisiin menetelmiin vaihtelee. Vastaajat halusivat tukea oppijoita saavuttamaan omia päämääriään, olivat kiinnostuneita oppimisen tehokkuudesta ja olivat avoimia osallistamaan oppijoita opetuksensa suunnitteluun ja toteutukseen. Tutkimus tuotti uutta tietoa laulunopettajien oppijalähtöisyyden näkemyksistä.