Kädet kuntoon : teknisten lukkojen löytäminen ja avaaminen rudimentaalisen harjoitusmateriaalin avulla
Kiiskinen, Taneli (2023)
Kiiskinen, Taneli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116602
Tiivistelmä
Työn tavoitteina olivat harjoitusmateriaalin kehittäminen käsitekniikan harjoitteluun ja teknisten vaikeuksien tunnistamiseen ja korjaamiseen rummun soitossa, käyttämällä apuna jo olemassa olevaa nuottimateriaalia.
Käytin esimerkkimateriaalina Charley Wilcoxonin rudimenttikappaletta Solo Nro 1. Tuloksena syntyi liuta harjoituksia ja sen ytimenä metodi, jota jokainen voi hyödyntää omassa harjoittelussaan.
Työtapani oli kehittämistutkimuksellinen työtapa, jossa koitin löytää ratkaisuja teknisten lukkojen selättämiseen. Kehittelyn tuloksena oli metodi, joilla voi luoda runsaasti harjoitusmateriaalia yhdestä fraasista.
Charleyn kappaleesta poimin rytmi-ilmiöitä, joita analysoin ja sovelsin omaan harjoitteluun. Sisällöiksi muodostui harjoitteita, joissa muunnellaan kappaleen rudimentteja ja fraaseja muun muassa flam tap ja flam paradiddle. Muuntelu tapahtuu pääosin flam-iskujen ja aksenttien paikkoja vaihtamalla ja sekoittamalla. Myös eri käsijärjestyksiä käytetään hyväksi. Tutkin näin ollen myös rudimenttien suhteita toisiin rudimentteihin, joita muodostuu näitä elementtejä sekoittelemalla.
Esittelen työssäni myös nuottipyramideja, joita voi käyttää apuna luomieni fraasien harjoittelussa. Käyn kaikki harjoitteet systemaattisesti läpi, ohjeita ja eri vaiheita seuraten. Harjoitteita käydään läpi metronomia ja eri dynamiikoita ja fraseerauksia hyödyntäen, eri tempoissa. Esittelen myös metodini käsijärjestyskäännöksistä.
Käytin esimerkkimateriaalina Charley Wilcoxonin rudimenttikappaletta Solo Nro 1. Tuloksena syntyi liuta harjoituksia ja sen ytimenä metodi, jota jokainen voi hyödyntää omassa harjoittelussaan.
Työtapani oli kehittämistutkimuksellinen työtapa, jossa koitin löytää ratkaisuja teknisten lukkojen selättämiseen. Kehittelyn tuloksena oli metodi, joilla voi luoda runsaasti harjoitusmateriaalia yhdestä fraasista.
Charleyn kappaleesta poimin rytmi-ilmiöitä, joita analysoin ja sovelsin omaan harjoitteluun. Sisällöiksi muodostui harjoitteita, joissa muunnellaan kappaleen rudimentteja ja fraaseja muun muassa flam tap ja flam paradiddle. Muuntelu tapahtuu pääosin flam-iskujen ja aksenttien paikkoja vaihtamalla ja sekoittamalla. Myös eri käsijärjestyksiä käytetään hyväksi. Tutkin näin ollen myös rudimenttien suhteita toisiin rudimentteihin, joita muodostuu näitä elementtejä sekoittelemalla.
Esittelen työssäni myös nuottipyramideja, joita voi käyttää apuna luomieni fraasien harjoittelussa. Käyn kaikki harjoitteet systemaattisesti läpi, ohjeita ja eri vaiheita seuraten. Harjoitteita käydään läpi metronomia ja eri dynamiikoita ja fraseerauksia hyödyntäen, eri tempoissa. Esittelen myös metodini käsijärjestyskäännöksistä.