Vuorovaikutuksen haasteet mielenterveyspotilaan ensihoidossa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Rautiainen, Eveliina; Roos, Anna (2023)
Rautiainen, Eveliina
Roos, Anna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116675
Tiivistelmä
Mielenterveyspotilaat ovat yleistyvä potilasryhmä ensihoidossa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata tämän potilasryhmän hoitoon liittyviä vuorovaikutuksen haasteita ja niitä aiheuttavia tekijöitä. Aihetta käsiteltiin sekä potilaan että ensihoitajan näkökulmasta tutkien esimerkiksi ensihoitajien koulutuksen tasoa ja potilaiden kokemuksia heidän saamastaan kohtelusta. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa ajantasaista kirjallista tietoa alan ammattilaisille, opiskelijoille ja aiheesta kiinnostuneille, jota voitaisiin hyödyntää alan kehittämiseen. Opinnäytetyö on käynyt läpi plagioinnintarkastuksen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kahdeksaa englanninkielistä tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät ensihoitajien ja mielenterveyspotilaiden kokemuksia ensihoitotilanteista. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksista etsittiin ilmiöitä, jotka kuvasivat opinnäytetyön aihetta ja vastasivat tutkimuskysymyksiin. Aineistosta poimitut ilmaukset taulukoitiin ja ne järjestettiin ala- ja yläluokkiin.
Sisällönanalyysin tulokset osoittivat monipuolisia haasteita ensihoitajan ja mielenterveyspotilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Näitä aiheuttivat esimerkiksi ensihoitajien henkilökohtaiset ominaisuudet, ennakkoluulot ja osaamisen puute. Potilaan negatiiviseen kokemukseen vaikuttivat erityisesti potilaslähtöisen hoidon puute ja riittämätön kommunikaatio. Haasteita vuorovaikutukselle loivat myös ulkoiset tekijät.
Tulosten pohjalta voidaan tehdä kolme johtopäätöstä. Ensihoitajien vähäinen koulutus mielenterveyspotilaiden kohtaamisesta vaikeuttaa vuorovaikutusta potilaan kanssa. Potilaan kokemukseen ja vuorovaikutuksen onnistumiseen vaikuttavat merkittävästi ensihoitajan ammattimaisuus ja suhtautuminen potilaaseen. Suurimpina haasteina ensihoitajan ja mielenterveyspotilaan välisessä vuorovaikutuksessa voidaan pitää luottamuksen, kärsivällisyyden ja potilaslähtöisyyden puutetta sekä rauhallisen ympäristön luomista. Opinnäytetyön tulosten perusteella esitetään, että ensihoitajien kokemaa pätevyyttä, koulutuksen tasoa ja käytännön hoitotyön onnistumista tulisi tutkia myös Suomessa. Koulutuksen mahdollinen kehittäminen voisi tapahtua esimerkiksi lisäämällä teoriaopetusta selkeistä toimintamalleista ja mielenterveysongelmien tunnistamisesta sekä kehittämällä käytännön psykiatrista harjoittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kahdeksaa englanninkielistä tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät ensihoitajien ja mielenterveyspotilaiden kokemuksia ensihoitotilanteista. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksista etsittiin ilmiöitä, jotka kuvasivat opinnäytetyön aihetta ja vastasivat tutkimuskysymyksiin. Aineistosta poimitut ilmaukset taulukoitiin ja ne järjestettiin ala- ja yläluokkiin.
Sisällönanalyysin tulokset osoittivat monipuolisia haasteita ensihoitajan ja mielenterveyspotilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Näitä aiheuttivat esimerkiksi ensihoitajien henkilökohtaiset ominaisuudet, ennakkoluulot ja osaamisen puute. Potilaan negatiiviseen kokemukseen vaikuttivat erityisesti potilaslähtöisen hoidon puute ja riittämätön kommunikaatio. Haasteita vuorovaikutukselle loivat myös ulkoiset tekijät.
Tulosten pohjalta voidaan tehdä kolme johtopäätöstä. Ensihoitajien vähäinen koulutus mielenterveyspotilaiden kohtaamisesta vaikeuttaa vuorovaikutusta potilaan kanssa. Potilaan kokemukseen ja vuorovaikutuksen onnistumiseen vaikuttavat merkittävästi ensihoitajan ammattimaisuus ja suhtautuminen potilaaseen. Suurimpina haasteina ensihoitajan ja mielenterveyspotilaan välisessä vuorovaikutuksessa voidaan pitää luottamuksen, kärsivällisyyden ja potilaslähtöisyyden puutetta sekä rauhallisen ympäristön luomista. Opinnäytetyön tulosten perusteella esitetään, että ensihoitajien kokemaa pätevyyttä, koulutuksen tasoa ja käytännön hoitotyön onnistumista tulisi tutkia myös Suomessa. Koulutuksen mahdollinen kehittäminen voisi tapahtua esimerkiksi lisäämällä teoriaopetusta selkeistä toimintamalleista ja mielenterveysongelmien tunnistamisesta sekä kehittämällä käytännön psykiatrista harjoittelua.